Inför Ironman Kalmar

Så går jag in i Ironman-veckan och har bara några korta träningspass framför mig innan det är dags för mitt livs hittills största uthållighetsutmaning. Några korta pass för att hålla igång kroppen och bevara känslan för de olika teknikerna i muskelminnet.

Alla förberedelser är gjorda efter bästa förmåga och förutsättningar. I den bästa av världar hade jag klarat mig från skador och sjukdom under det knappa året av förberedelser för att ge mig själv chansen att bli en Ironman. Tyvärr drog jag på mig skador i tre muskelfästen i mitten av december 2016 och kunde varken springa eller cykla förrän i mars i år. Under den perioden blev det rehab, stötvågsbehandling, styrketräning och simning med så kallad dolme – ett flythjälpmedel som en klämmer mellan låren för att benen ska flyta och en behöver inte använda benspark.

Mina förberedelser under knappt tolv månader har bestått av totalt 400 timmars träning fördelat på i runda slängar 90 timmars simning, 110 timmars löpning och 160 timmars cykling. Övrig tid är till stora delar styrketräning samt lite yoga. Mycket träning och många timmar som ska klämmas in utöver heltidsarbete, eget företag och familjelivet i allmänhet. Ett pussel.

Nu är pusslet lagt. Jag är väldigt inspirerad och sugen på att köra loppet. Mina målbilder, tankar och planer är fastställda. Jag känner mig förberedd. Det ska bli fantastiskt roligt att köra Ironman Kalmar på lördag.

Den som vill följa mig kan göra det på Ironman Kalmars webbplats där en Live-funktion lär dyka upp när loppet är igång. Jag har startnummer 2429.

Kommentera

