Ny smart hörapparat

fullsizeoutput_2190

I veckan fick jag min nya hörapparat. Det är en ReSound ENZO² och den är utvecklad i samarbete med Apple. Hörapparaten är smart, går att kontrollera med en app i så väl iPhone som Apple Watch. Ett fantastiskt stort kliv framåt för mig som hörselskadad. Livet blev genast lite lättare vad gäller att höra.

I en tid då telefontillverkare tävlar om att tiden för att öppna en app, en webbsida, eller ett dokument ska vara 0,5 sekunder snabbare än konkurrenterna tycker jag det är härligt befriande med en tillverkare som ser utanför boxen och utvecklar andra funktioner i sina smartphones. Sen spelar det faktiskt inte mig någon roll om det tar fyra sekunder istället för tre och en halv att öppna något på min telefon.

Vad gör då denna hörapparaten till smart?

Min gamla hörapparat fick jag hantera genom att trycka på tre olika sätt på en liten knapp på hörapparatens ovansida. Jag var dessutom tvungen att memorera i vilken ordning de fyra olika programmen låg. Det är program för att höra i olika miljöer samt för att höra via en t-slinga.

Den nya hörapparaten är parkopplad med min iPhone och min Apple Watch och på båda enheterna har jag en app med vilken jag kan kontrollera hörapparaten. Jag kan nu snabbt och enkelt byta program på hörapparaten antingen via appen på iPhone eller Apple Watch och jag behöver inte memorera i vilken ordning programmen ligger.

fullsizeoutput_2192

När jag kommer i en miljö där jag behöver höja eller sänka volymen i hörapparaten gör jag det snabbt via appen.

fullsizeoutput_2196

Jag kan enkelt justera bas och diskant för att optimera inställningen för hur hörapparaten ska uppfatta och förmedla ljud in i mitt öra.

fullsizeoutput_2194

Jag kan även ändra ljudbild på hörapparaten så att dess mikrofoner blir antingen mer riktade framåt eller mer omgivningshörande. Suveränt i en miljö med mycket sorl där jag enkelt och snabbt kan ställa in hörapparaten till att jobba med riktade mikrofoner mot en person som jag pratar med. Det går även att justera inställningen för ljuduppfattning, eller filtrering, i en bullrig miljö eller när det är mycket vind.

fullsizeoutput_216e

Om jag har gjort en inställning i en speciell miljö t.ex. matsalen på jobbet kan jag spara den i hörapparaten. Då använder hörapparaten sin inbyggda GPS och geotaggar platsen så att den minns miljön. Nästa gång jag kommer till den platsen känner hörapparaten igen sig och ställer om sig själv automatiskt till den inställningen som jag optimerat för miljön i fråga.

Allt ljud i min iPhone streamas till hörapparaten. Telefonsamtal, musik, filmer eller ljud från spel, allt skickas trådlöst direkt till hörapparaten och vidare in i mitt öra. Jag behöver inte ens försöka att placera hörlurar på något udda sätt så att hörapparatens mikrofoner dels uppfattar ljudet och dels undviker att blockeras och börja att tjuta på grund av rundgång. Problemet med att få in-ear hörlurar som passar ens hörselgångar är ett minne blott. Tack.

Hörapparaten är dessutom byggd så att den är vattentålig vilket underlättar enormt. Obegripligt att det har varit så få tillverkare av hörapparater som har utvecklat vattentåliga modeller tidigare. Nu behöver jag inte vara orolig för regn eller att glömma ta av hörapparaten innan jag kliver in i duschen.

GPS-funktionen använder även hörapparaten för att hålla reda på var den befinner sig. Det finns en kartfunktion i telefon-appen där en kan se var hörapparaten befinner sig. Perfekt om jag råkar glömma den någonstans.

Jag är så tacksam att det finns företag som ser till oss handikappade och utvecklar befintliga produkter för att utnyttja funktioner optimalt. Kan enbart rekommendera dig som också använder hörapparat att använda ReSound ENZO² i kombination med iPhone och Apple Watch.

Kommentera

