Nya vänner på vägen

Två par Hoka OneOne, Bondi 4 och Clayton

Två par Hoka One One, Bondi 4 och Clayton

Etthundratio mil senare är det dags att pensionera de gamla luggslitna Hoka One One Bondi 4 – de till vänster i bilden. Bondi 4 har varit helt okej. Meshen har slitits lite märkligt mycket. Förstår inte riktigt hur vissa partier kan slitas så att det nästan går hål på dem. Högt upp på insidan, vilken nötning är där? Dämpningen i skorna har varit toppen och med dropp på 4 mm har de bjudit på skön löpning.

De tog mig runt på min första marathon. På det loppet, Köpenhamn Marathon, blev jag också varse om att Bondi 4 är aningen tunga för långa lopp. Men i övrigt har jag bara gott att säga om Hoka One One Bondi 4. Hoppas att de ger grym energi när de nu hamnar i stora ugnen på återvinningsföretaget.

Jag valde att fortsätta med Hoka One One när nya distansskor för asfalt skulle köpas. Nu valde jag dock modellen Clayton. De har samma dropp på 4 mm men aningen mindre volym på det dämpande materialet. Skorna väger bara 200 gram vilket är nästan 100 gram mindre än Bondi 4. Rent krasst innebär detta att mina ben tvingas lyfta hela tio kilo mindre var tionde steg. På ett maratonlopp blir det en hel del vikt. Mina benmuskler tackar mig redan!

Nu ger jag mig ut på premiärtur!

Kommentera

