Ringsjön Runt

Vad härligt att få cykla MTB i och runt Höör igen!

Jag minns inte om jag cyklade Ringsjön Runt under tonåren. I vilket fall så fanns inte alternativet med en runda terrängcykling på den tiden. Terrängrundan är cirka 35 km. Min klocka visade att den var runt 39 km men GPS-signalen beter sig ofta lite märkligt när man kör i tät skog. Min ambition innan den gemensamma starten för MTB gick var att ta det lugnt och njuta av ett pass terrängcykling. Sen blev det som det blev när väl starten gick. Jag såg många cyklister som jag bedömde skulle bli bromsklossar när rundan gick på single track. Många hade cyklar som definitivt skulle få det svårt att ta sig fram om underlaget blev lite stenigt och mer tekniskt. Redan på transportsträckan från Höör mot Skånes Djurpark tryckte jag på och avancerade i gruppen. Sen gick det inte att hålla igen. Det var hårdkörning från början till slutet.

Underlaget var hårt, torrt och dammigt. Bitvis lite tekniskt och skojigt. Det gick väldigt snabbt i några utförsbackar och jag var uppe i drygt 50 km/h som mest. Tampades med en gammal klubbkompis från Malmö Terrängcyklister under mer än halva loppet. Han tog mig på de sista trehundra metrarna. När vi gick i mål reflekterade vi båda över hur få MTB-cyklister som hade kommit i mål. Anders räknade till cirka 15. Ringsjön Runt är ett lopp för motionärer och de tar tyvärr inte tiden på cyklisterna. Spelar dock ingen som helst roll hur många cyklister som var före mig eller vilken tid jag fick, huvudsaken var att jag hade en riktigt rolig upplevelse med bra terrängcykling. Jag hade nästan glömt hur kul det är att cykla MTB. I målområdet lovade jag Anders att följa med ut och cykla med honom och de andra. Det löftet tänker jag hålla.

Herbalife stod som namnsponsor för MTB-rundan och som sponsor med sportdryck och proteinbars på samtliga rundor. Vi som jobbar med Herbalife fick startavgiften reducerad av företaget samt vars en funktionströja att ha på oss under cyklingen. I själva verket stod Herbalife för hela startavgiften. Vi som cyklade för företaget skänkte 150 SEK var till företagets arbete att förbättra livet för barn, Herbalife Family Foundation, och det var vår startavgift. Det kändes kul att representera Herbalife och få prata med nyfikna om produkterna, hur jag använder dem och vilka resultat de har gett mig i kombination med bra träning.

Ringsjön Runt var kul och ett lopp jag gärna cyklar fler gånger.

Kommentera

