Copenhagen Marathon 2016

Foto 2016-05-22 14 01 17

Så har det gått en vecka sen jag sprang mitt första marathon. Nu sitter jag med en mugg kaffe och samlar intrycken och erfarenheten i en racerapport.

Natten till söndagen den 22 maj var en bra natt. Jag sov som en stock. Må vara att jag tog sömntablett men att få vakna utvilad och pigg är värt det. Åt en stadig frukost och såg till att få i mig bra näring och alla näringsämnen kroppen behöver. Som den koffeinist jag är var en rejäl mugg kaffe ett måste innan jag begav mig mot Köpenhamn och Islands Brygge.

Tåget var fullt av andra löpare och jag sammanstrålade med en klubbkompis. Väl framme i start- och målområdet roade vi oss med bajamajakö och lokalisering av väskinlämning innan vi gjorde oss iordning för loppet. Daniel är snabb och erfaren. Han tog sig till främsta startgruppen. Jag ställde mig i gruppen med 3:30 som planerad sluttid.

Väl på plats i starten kände jag mig till freds med situationen. Mitt träningsprogram de senaste 18 veckorna har gått bra och jag har inte haft några sjukdomar eller skadebekymmer. Kände mig förberedd och trygg i vetskapen att jag hade gjort vad jag kunnat för att ge mig själv bästa möjligheterna att genomföra mitt första maratonlopp. Dessutom var det perfekt väder för löpning. Lite molnigt och 11-12 °C i skuggan.

Starten närmade sig. Alla drygt tolv tusen löpare räknade ner unisont 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 och vi var iväg. Enligt kalkylerna som löpprogrammet jag använt mig av hade gjort skulle jag ligga på 4:50-4:57 per kilometer och genomföra loppet på strax under tre och en halv timme. Jag höll noga koll på min klocka och försökte att hitta mitt tempo så snabbt som möjligt. Det gick relativt smidigt att hitta rätt zon och jag tog kloka beslut i vägval och undvek den värsta trängseln som uppstod i tvära innerkurvor.

Eftersom jag aldrig tidigare hade sprungit över tre mil ingick det i min planering att stanna på varje vätskestation och dricka en halv mugg sportdryck och några klunkar vatten samt att hälla en mugg vatten på mitt kepsprydda huvud. Höll mig till planen och kroppen kändes toppen. Jag avverkade halvmaran på cirka 1:43 och kände mig stark. Höll stabilt tempo.

När jag passerade 25 km-skylten förändrades vädret radikalt. Molnen försvann och solen gassade från en klarblå himmel. Det blev snabbt varmare och varmare. Jag märkte redan vid 28 km att kroppen började ta stryk av värmen. Slog av på tempot fram till nästa vätskestation. Ställde mig i en kallvattendusch några sekunder för att kyla ner kroppen. Drack lite extra innan jag fortsatte. Det var dock kört att hålla mitt planerade tempo. När jag sen började se fler och fler löpare som låg utslagna vid sidan av vägen började jag även känna en oro över att passera gränsen och själv gå in i väggen. Plötsligt föll en kille en bit framför mig ihop mitt i löpsteget. När jag passerade honom var två sjukvårdare redan på plats. Hans ögon syntes inte, det enda som syntes var ögonvita. Han var inte vid medvetande. Min oro övergick i en rädsla att tvingas se insidan av en dansk ambulans. Jag släppte alla tankar på prestation och fokuserade helt på att ta in så mycket energi och pepp som möjligt från den härliga publiken som kantade loppet.

Det var en sliten Jens som passerade mållinjen strax över fyra timmar efter att jag startade. Ren eufori över att ha genomfört loppet och min första maraton.

I målområdet var det full fokus på att fylla på med vätska och näring. Bäst i målområdet var helt klart en alkoholfri öl från Mikkeller. Ljuvligt god! Bara den var värd att springa 42 km för att få avnjuta.

Nu är jag en erfarenhet rikare och ser fram mot att få springa mitt andra maraton.

2 thoughts on “Copenhagen Marathon 2016

  1. Ping: Ironman 70.3 Jönköping – Racerapport – Jens Rydén

  2. Ping: Nya vänner på vägen – Jens Rydén

Kommentera

