Å-simmet

Målgång Å-simmet

Målgång Å-simmet

För tredje året i rad utgjorde Å-simmet i Löddeköpinge min årspremiär för simning i öppet vatten. I år var vädret och vattentemperaturen radikalt bättre än förra året. Alla deltagare kunde i år stå och njuta av värmen så väl före som efter loppet. Förra året stod vi alla rejält påklädda och ombytet till våtdräkt skedde i ungefär samma hastighet som Stålmannen svidar om till sina trikåer. Detta året var det så varmt att våtdräkten kändes som ett gissel och jag längtade ner i ån för att svalka av mig innan start.

Simningen i Lödde å är en fantastisk upplevelse där alla söker bästa möjliga spår för att simma de knappa 3,5 km så snabbt som möjligt. Bästa möjliga spår är att försöka följa strömfåran hela tiden. Det är inte helt lätt och i år var det ännu fler deltagare än förra året och betydligt trängre att simma. Med många simmare tar det en längre stund innan alla har hittat sin plats.

Jag simmade i en helt ny våtdräkt, en Orca 3.8 Enduro, och den ger mig ett lite annorlunda vattenläge jämfört med min gamla våtdräkt. Simningen kändes dock bra ändå. Bitvis hittade jag helt rätt i teknik. Dräkten satt riktigt bra, kändes bekväm och gav mig inte något skav eller annat obehag någonstans. Lite mer simning i min Orca så kommer det att bli hur bra som helst.

Under våren har jag haft mest fokus på löpträning med sikte på Copenhagen Marathon och simträning har inte alls prioriterats. Det märkte jag av under Å-simmet. Konditionen är bra men tekniken sämre än vad den borde vara. Jag sam nästan fem minuter långsammare än förra året.

Simningen var dock lika rolig som vanligt. En fantastisk simupplevelse helt enkelt. Har du aldrig simmat Å-simmet så skriv in sista helgen i maj 2017 i din kalender och håll utkik på loppets hemsida när anmälningarna släpps.

Rolig simning är aldrig tråkig!

Kommentera

