En trettiosjua i Köpenhamn

Christiansborg Rundt

Christiansborg Rundt

Lördagen den 29 augusti deltog jag för första gången i simloppet Christiansborg Rundt i centrala Köpenhamn. Fram till för nästan exakt ett år sen var loppets existens helt okänt för mig. I år genomfördes det för tionde gången. Att något så lockande som är så nära kan vara så okänt!

Det var när några simmare i Facebook-gruppen Simning i Lomma pratade lyriskt om loppet efter att de deltagit förra året som jag först hörde talas om det. Jag fick en omedelbar lust att simma loppet och så fort möjligheten öppnades att anmäla sig till årets lopp gjorde jag det på studs. Gillar du också tanken om att simma i kanaler mitt inne i en huvudstad så anmäl dig till loppet 2016.

Logistiken på plats var som ett väloljad maskineri, helt friktionsfri. Loppet pågår under en hel dag och alla simmare, i år 3300 stycken, delas in i heat. Jag startade i heat 46 ungefär klockan 14.00. Gissningsvis runt 70 simmare i varje heat.

Att simma i en kanal mitt inne i Köpenhamn lockade mig till loppet. Dock var det inte fullt lika lockande tankar om att simma just i en kanal i en storstad som även förekom i mitt huvud. Vattnet var dock rent och tjänligt enligt tester. När jag sen hoppade i vid starten var det första jag slogs av hur salt vattnet var. Redan på startbryggan såg jag tecken på salthalten i vattnet då en brännmanet simmade lite lugnt precis vid bryggans början. Jag gick längst ut på bryggan och hoppade i. Där såg jag inte några maneter.

Starten gick och det var som vanligt i simlopp lite kaotiskt i början. Jag körde på lite extra i början för att snabbare få fritt vatten och slippa kryssa mig fram. Taktiken visade sig vara bra och redan efter några hundra meter kunde jag slå av på vevandet och falla in i en mer rytmisk takt med fullt fokus på tekniken.

Loppet går genom två kanaler och när jag vek upp i den mindre och grundare av de två blev det tydligt hur klart vattnet var. Man såg botten under hela sträckan genom den mindre kanalen. Jag såg ytterligare några brännmaneter och slogs igen av hur salt vattnet var. På andra sidan Öresund är havet inte i närheten av den salthalten. Brännmaneter ser man frekvent först då man har passerat Helsingborg. Jag kom inte i kontakt med någon brännmanet under loppet och det var skönt.

Redan innan jag svängde upp i den mindre av kanalerna var jag ifatt långsammare simmare i föregående heat. Nu fick jag titta upp lite oftare för att navigera fritt från breda bröstsimtag. Bättre att simma några meter extra än att riskera en fot eller hand mitt i ansiktet och i värsta fall tvingas stanna för att justera simglasögonen.

Jag märkte en tydlig skillnad när jag höll mig till bra teknik och när jag tappade den samma. Vid samtliga tillfälle då jag kom jämsides med en annan simmare och började slugga så sam jag i samma tempo som den andre men när jag lugnade ner mig och fokuserade på total immersion-tekniken med lång kropp, glid, bra drag framför kroppen, kick, höft och tjoff då ökade jag min fart rejält och simmade ifrån. Det är bara till att fortsätta nöta på den där tekniken. De gånger den sitter nu har jag en lugn harmonisk simning och får inte känslan av syreskuld.

De 2000 metrarna som loppet var tog mig 37 minuter exakt enligt den officiella tidtagningen. En tid som förvånade mig. Jag trodde att en tid på 40 minuter var rimlig så det var en positiv överraskning att jag sam tre minuter snabbare. Tiden var i och för sig oviktig, upplevelsen var och är alltid det jag prioriterar. Christiansborg Rundt var sannerligen en upplevelse och jag rekommenderar alla som gillar simning i öppet vatten att simma detta loppet.

Jag ska lätt simma det även nästa år.

Kommentera

