Malmö Triathlon – Racerapport

En kampmil pågår

En kampmil pågår

Armen i vinkel, blicken i skyn

Söndagen den 2 augusti körde jag Malmö Triathlon för andra gången. Min ambition inför loppet var att försöka sätta personbästa på Olympisk distans samt att njuta av loppet, ta in publikfesten, känslan av att köra på avspärrade vägar samt att ha kul.

Simning – 1,5 km

Havet låg i det närmaste helt spegelblankt när jag kom till Daniaparken i Västra Hamnen. Solen började titta fram och höja temperaturen från de dryga 11 °C som termometern visade när jag åt frukost. Det var en underbar morgon. Jag checkade in i växlingsområdet och gjorde iordning mina prylar innan jag tog på mig våtdräkten. Lämnade min väska med ombyteskläder i väskförvaringen och begav mig till starten. Var på plats i god tid och hann med att värma upp lite grann samt även simma lite innan det var dags att ta position vid startlinan.

Med ett tut från en gastuta gick starten och ett myller av armar och ben gick igång med en frenesi som fick vattnet att bubbla. Insåg snabbt att jag hade gjort ett dumt val när jag positionerade mig vid startlinan. Det blev trångt och kaotiskt flera hundra meter innan simmarna föll på plats och in i sitt egna tempo. Att kriga för sin plats när man simmar är inte kul så när jag väl kunde släppa fokuset på simmarna omkring mig kändes det befriande skönt. Jag kom in i ett behagligt tempo och tekniken satt bättre än vad den har gjort på något simpass den senaste perioden. Havet fortsatte att ligga spegelblankt. Sikten var klar och man såg botten hela tiden även när det var som djupast (runt 8 meter tror jag).

Med knappt 500 meter kvar att simma spelade min konstiga hjärna mig ett spratt. Vid en inandning noterade något i hjärnan min vinklade vänsterarm i rörelse framåt för att ta ett nytt simtag. Plötsligt fick jag en snapsvisa i huvudet och kunde inte släppa den. Där låg jag simmandes och nynnade:

Armen i vinkel, blicken i skyn
Whiskey och Renat, så var det menat
Vårt mål alkohol
SKÅL

Efter en stund började fantasin att formulera om texten till ett alkoholfritt alternativ men då tappade jag tekniken och sa till mig själv på skarpen att genast sluta. Hjärnan lydde och jag fick snabbt upp farten igen. Tog sikte på målbojarna och kom upp ur vattnet efter 31 minuters simning. Öronpropparna gjorde susen även denna gång och jag kände inte av någon yrsel alls. Var aningen instabil i balansen och gick de första tio metrarna innan jag började att springa mot min plats i växlingsområdet. Växlingen från simning till cykling tog fyra minuter.

Simningen gick aningen långsammare än förra gången jag körde Malmö Triathlon men växlingen gick radikalt snabbare. Summa sumarum låg jag nära nog på samma tid nu som då när jag klev upp på min cykel. Personbästa fanns således kvar inom räckhåll.

Cyklingen

Cykelbanan på Malmö Triathlon är rätt knivig med många tvära svängar och tre vändpunkter. Vid vändpunkterna får man bromsa in rejält och flera av kurvorna är alldeles för skarpa för att jag ska våga köra fort. Det är med andra ord inte en bana som man sätter nytt hastighetsrekord på över fyra mil. Förra gången jag körde Malmö Triathlon tog cykelmomentet 1 timme och 16 minuter vilket gav en snitthastighet på 32 km/h.

Inför detta året hade jag tagit en bikarbonatkur för att se om det skulle ge effekten på mig att jag blev mer tålig mot mjölksyra. Med denna kur i åtanke körde jag på allt vad jag orkade. För att ytterligare minska risken för att få för mycket mjölksyra såg jag till att hela tiden hålla koll på min kadens (antalet tramptag per minut). Planen var att ligga över 80 hela tiden, helst över 90. Cykelmomentet gick mycket bättre än förra gången jag körde Malmö Triathlon.  Jag avverkade de fyra milen på 1 timme och 11 minuter vilket gav en snitthastighet på 34 km/h. I snitt höll jag en kadens på 89. Helt okej för mig och min kapacitet.

Nu låg jag på en bättre tid än förra gången och enbart en mils löpning stod mellan mig och målet att sätta personbästa. Växlingen gick riktigt bra och tog bara två minuter.

Löpningen

Redan på de första löpstegen kände jag mig helt stum i låren. Brottades med tankarna som ville påtala hur jobbigt det var och att jag inte skulle orka att springa en mil. Det blev en kampmil. På Malmö Triathlon springer man fyra varv på en bana. De två första varven var en ren kamp och jag fick inte upp någon fart alls. På det tredje varvet släppte stumheten något och jag kände att där plötsligt fanns något att trycka på med lite grann. Fjärde varvet var jag trött men den stumma känslan från de två första varven höll sig borta. Jag avverkade milen på 50 minuter och 34 sekunder. Klart missnöjd över tiden men grymt stolt över att jag vann över de tankarna som ville att jag skulle sluta springa och att benen gjorde ont av trötthet. I min planering hade jag satt en tid på löpningen på 45 minuter vilket kändes helt realistiskt efter hur det har känts på löppassen under juli.

Jag kom på nionde plats i min åldersgrupp och det låter jättebra ända till jag skriver att det var nio deltagare i den klassen. Det var min premiär i en tävlingsklass och jag väljer att se det som att jag kom nia. Hur många som deltog har jag redan glömt.

After Work

Målet var att sätta personbästa på Olympisk distans och jag klarade av min målsättning. För det är jag riktigt nöjd. Mitt gamla personbästa var 2 timmar och 43 minuter, det nya lyder 2 timmar och 39 minuter. Känslan i benmusklerna under löpningen vill jag inte uppleva fler gånger så nu ska jag träna för att bli starkare och ännu mer uthållig. Gubben ska komma runt på under 2,5 timme!

Efter målgång fick vi ölen Erdinger Alkoholfrei. Satt som en keps! Hade inte smakat den ölen tidigare men nu lär jag köpa den. Riktigt god alkoholfri öl. Bra återhämtningsdryck!

Malmö Triathlon är fantastiskt att köra som deltagare. Organisationen är prickfri och precis allt fungerar helt klanderfritt. En enorm eloge till arrangörerna. Ni gör ett grymt arbete och det uppskattas ovärderligt mycket av oss deltagare. Det ligger mer än tre sund mellan Malmö Triathlon och Challenge Denmark om man ser till organisationen.

I’ll be back.

Officiella tider

Tidtagningen på loppet gav mig följande tider:

  • Simning: 0:31:13
  • T1: 0:04:00
  • Cykling: 1:11:19
  • T2: 0:02:07
  • Löpning: 0:50:34

Totaltid: 2:39:12

One thought on “Malmö Triathlon – Racerapport

Kommentera

