Jens 4.9.5

Att tvingas ta ett vuxet beslut

Då och då kommer man till tidpunkter i livet där man tvingas att ta obekväma beslut. På grund av influensan jag råkade ut för och följderna av den stod jag i maj månad i ett läge där jag låg fem veckors träning efter min planering. Hjärtat längtade efter att få köra Challenge Denmark på fulldistans (4 km simning • 180 km cykling • 42 km löpning) men hjärnan var ytterst tveksam. Jag körde ett par brickpass där löpdelen aldrig gick över mer än tio kilometer. Kroppen funkade bra på samtliga brickpass men jag kände att där var en del muskler som tog mycket stryk av cyklingen och som kändes stela och trötta under löpningen. Tveksamheten blev inte mindre och hjärtat kapitulerade. Jag skulle kanske ta mig genom ett lopp över fulldistans men risken att jag skulle dra på mig en skada kändes för stor för att det skulle vara värt att chansa. En inaktiv sommar vill jag absolut inte ha och där kommer fler chanser. Nu var jag dock anmäld och tyckte att det var slöseri med pengar om jag skulle avstå helt från att köra. Challenge Denmark har lopp över både fulldistans och halvdistans (2 km simning • 90 km cykling • 21 km löpning). Jag kontaktade arrangören, förklarade min situation och frågade om jag kunde byta från hel- till halvdistans. Det var inte några problem. En sten av oro och tveksamhet föll från mitt bröst. En halvdistans kände jag mig redo för och direkt efter att jag fått beskedet var jag heltänd på uppgiften och såg fram mot den.

Man ska alltid ta lärdom av projekt och lärdomen jag tar med mig ur detta är att ett triathlon över fulldistans är svårt att träna tillräckligt mycket för om det går tidigt på säsongen. Sjukdom kan man inte styra över men den största problemet är att hinna få tillräckligt mycket cykelträning om man, som jag, inte har en trainer att tillgå. Nästa lopp över fulldistans som jag anmäler mig till ska vara ett som går tidigast i augusti. Finns många att välja på och det får bli en uppgift för 2016.

Mot nya mål.

Mot nya mål.

One thought on “Jens 4.9.5

  1. Ping: Challenge Denmark – Racerapport | Jens Rydén

Kommentera

