Jens 4.9.3

Gubben börjar att komma i form

Gubben börjar att komma i form

Mars månad blev en rejäl motgång!

Den 13 mars gjorde jag en bodyscanning och den visade på resultat som jag absolut inte hade räknat med. Min muskelmassa hade minskat med cirka två kilo sen förra mätningen och det var raka motsatsen till vad jag trodde om utvecklingen. Övriga värden var mer enligt de tankar jag haft och efter den planering jag följt. Jag tog upp en diskussion om resultatet med andra som jobbar med produkterna jag använder från Herbalife. En av dem undrade om jag hade varit sjuk och att det kunde påverka resultatet. Förkylningen i februari var av det lättare slaget så den trodde jag inte var en orsak. Det som följde dagarna efter mätningen var nog en större anledning till resultatet om det nu inte var så enkelt att jag hade gjort ett dåligt upplägg. Bara några dagar efter mätningen åkte jag på en influensa. Kaboom och sex dagar med 39,0 °C som lägst. Influensa hade jag inte haft på trettio år vad jag kunde minnas. Googlade och läste mycket om det under sjukdomen för att kunna bilda mig en uppfattning kring min träning. Det är en ökad risk för följdsjukdomar efter en influensa i och med att den bryter ner kroppen ordentligt. Någon lunginflammation eller annat elände ville jag inte ha och från det att febern försvunnit höll jag mig lugn i hela nio dagar för att minska alla risker.

När jag började att träna igen var min kondition usel och andningen så ansträngd att det blev psykiskt jobbigt att ta hand om alla negativa tankar som ville ta plats. För andra månaden i rad fick jag borra ner huvudet och kriga. Det tog över två veckor innan jag kände att andningen och konditionen var lite på banan igen under löpning och cykling. För simningen tog det längre tid. Av det blev så klart tekniken lidande och simningen förvandlades från att ha varit en trivsam favoritgren till en ren kamp mot syreskuld och teknik som en skadeskjuten väderkvarn.

Jag lämnade mars bakom mig och gick vidare mot ljusare och bättre tider.

Kommentera

