Jens 4.9.1

Jag klarade av att göra chics utan hjälp

Jag klarade av att göra chins utan hjälp

Så har jag gått in på mitt fyrtionionde år, året då jag ska genomföra ett triathlon över fulldistans. Hösten blev inte alls som jag hade tänkt på grund av en envis inflammation i en vadmuskel. Det blev simning, styrketräning och cykling för i princip hela slanten. Löpningen blev i form av rehablöpning under senare halvan av hösten. Jag gick till en idrottsskadeklinik i Malmö för behandling men det gav tyvärr inte det resultat jag önskade. Under december gick jag så till Mette Bjeld och fick behandling. Redan efter första behandlingen kände jag en radikal förbättring. Jag provade att springa och de tidigare problemen var inte alls lika påtagliga. Ärligt talat var de nära nog som bortblåsta. Wow! Varför gick jag inte till henne direkt? Sen dess har jag gått på ytterligare några behandlingar och den trilskande muskeln mår bättre och bättre.

I början av årets tredje vecka köpte jag så ett löpprogram över 19 veckor för maraton och utgick sen från det då jag komponerade ett träningsprogram för tiden fram till dagen D, den 13 juni. Träningen flyter på bra. Kroppen känns självklart lite sliten stundtals men det är inte så konstigt. Jag tränar på efter mitt upplägg februari månad ut sen ska jag göra en utvärdering och justera träningsprogrammet om det behövs.

Första månadens träningssummeringen av det 49:e levnadsåret ser ut som följer:

  • 19 löppass om totalt 12 timmar och 130 kilometer. – Hela månaden.
  • 13 simpass om totalt 8,5 timmar och 18 kilometer. Mycket teknikträning nu. – Hela månaden.
  • 6 cykelpass om totalt 8 timmar och 80 kilometer. Jag har mest kört pass på motionscykeln. – Sen vecka 3.
  • 5 styrkepass om totalt 4 timmar. – Sen vecka 3.

32,5 timmars träning på i princip tre veckor. En bra start. Februari blir ännu bättre.

Full fart mot Billund!

One thought on “Jens 4.9.1

Kommentera

