Vill du ha en sund, aktiv och hållbar livsstil?

Bra resultat

Bra resultat

Kost och livsstil är essentiella faktorer för hur du mår, vad du orkar göra, hur din kropp fungerar och hur frisk du håller dig. Mycket av matvarorna som säljs idag är hårt processade och består inte alls av de näringsämnen och näringsämnen i de mängder som de en gång gjorde.

Låt oss ta havregrynsgröt som ett exempel. För inte allt för många år sen fick man koka havregrynen tillsammans med vatten en bra stund för att få gröt. I dag finns havregryn som i en skål tillsammans med vatten blir klara på ett ögonblick i en mikrovågsugn. Det vimlar av hel- och halvfabrikat på livsmedelsbutikernas hyllor. Erbjudande om att köpa fem vakuumförpackade färdigluncher för en hundring lockar många. Det är ju så smidigt att bara värma i mikrovågsugnen och så slipper man laga mat hemma. Billigt är det också. Om man funderar lite på det där – fem luncher för hundra kronor – och sen väger in att:

  • alla ingredienser är fraktade till en fabrik där de är tillagade var för sig till de komponenter som respektive rätt består av
  • komponenterna är sen fördelade i en plastskål och utgör tillsammans den färdiga rätten
  • eftersom näringsämnen försvinner i tillagningsprocessen tillsätts, till viss del artificiella, näringsämnen i den färdiga rätten
  • plastskålen vakuumförpackad och förses med en plastfolie över sig
  • den tillslutna plastskålen är sen förpackad i en pappkartong
  • pappkartongen har ett fyrfärgstryck d.v.s den är radikalt dyrare att ta fram än en oblekt icke tryckt pappkartong

Den färdiga rätten kostar dig 20 kronor. Tjugo kronor!

Hur mycket av den kostnaden ligger på själva maten?

Är det här ett sunt val? Är det ett hållbart val?

Även om man bortser från att alla led i den ovan beskrivna processen ska ha löner blir det inte många kronor som ligger i den faktiska rätten. Vilken kvalité det är på maten säger sig själv.

Socker, socker, socker

De flesta av oss äter på tok för mycket socker. Inte minst äter våra barn på tok för mycket socker. Många av de livsmedel som vi genom reklam fått lära oss är hälsosamma innehåller väldigt mycket mer socker än vad kroppen kan hantera på ett bra sätt. Det enda kroppen kan göra med sockeröverskottet är att bilda fett. Den så kallade sunda maten ger oss alltså indirekt en bra grund för fetma.

Visste du att Branflakes innehåller cirka 20 g socker per 100 g? Det gör för övrigt även Special K som marknadsförs av tillverkaren som nyttiga och hälsosamma. Många äter müsli och anser att det är hälsosamt och nyttigt. Kanske för att den ofta hårda konsistensen på en del av ingredienserna lurar många att tro de är nyttiga. Jag vet inte. Fakta är att den välkända müslin Start innehåller 26 g socker per 100 g. Dessutom 15 g fett. En portion fil eller yoghurt med müslin Start ger ett väldigt högt intag av kalorier sett till vad en frukost rimligt bör ligga på om man fördelar sitt kaloriintag klokt över en dag.

Bröd innehåller socker. Om man ska köpa bröd är ett grovt danskt osötat rågbröd som inte innehåller vetemjöl det bästa alternativet. Det populära Lingongrova innehåller 9 % socker enligt innehållsförteckningen. Problemet är att resten är kolhydrater, alltså mjöl som i slutändan också kommer omvandlas till socker i kroppen. En skiva lingongrova är rena kanelbullen.

Att göra en smoothie är populärt men det är också väldigt lätt att den blir överladdad med energi då det läggs ner massvis av ingredienser i mixern. Man bör tänka till lite och sansa sig, det finns inte någon anledning att boosta en smoothie med överdrivet mycket energi. Framför allt bör man hålla igen på frukten. Bär är bättre.

Träning

Fysisk aktivitet är bara en del av en bra träning. I ett bra träningspass ska man lägga till vad man äter före och efter träningspasset. Det man äter före ska ge bränsle till kroppen och få dig att orka genomföra passet på bästa sätt. Efter ett träningspass ska man inom trettio minuter äta något bra och välbalanserat för att kroppen ska återhämta sig och tillgodogöra sig träningen på bästa sätt. För varje minut man väntar med att äta efter träningen förlängs återhämtningstiden med upp till en timme. I det här sammanhanget är reklam en gigantisk bov. En Risifrutti är inte bra vare sig före eller efter träning eller någonsin. En banan efter träningen är bättre än inget men den ger inte kroppen det balanserade näringstillskottet som kroppen behöver. Att träna på fastande mage gör att kroppen inte alls orkar. Skaderisken ökar dessutom.

Att ge kroppen rätt förutsättningar för träning gör att träningen blir effektivare och kroppen tillgodogör sig den mycket bättre. Du når bättre resultat helt enkelt. Bra förutsättningar för kroppen är att ge den näring i en form som den enkelt och snabbt tar upp. Bra förutsättningar är flytande näringstillskott. Fast föda i all ära men sett till ett rent träningsperspektiv är det inte en lika bra förutsättning som flytande dito. Det är inte många som heller kan äta fast föda tidigare än två timmar inpå ett träningspass om födan inte ska kännas tung i magen och i värsta fall åka hiss up och ner i matstrupen. Äter man tre timmar före ett träningspass är det inte mycket kvar för kroppen att tillgodogöra sig under träningspasset.

Det här var jobbigt!

Att lära sig en massa om näring för att komplettera kosten på bästa sätt är ett digert arbete. Det finns dock enklare metoder än att lära sig allt om olika livsmedel för att göra sina egna uppladdnings- och återhämtningssmoothies och juicer. Jag har sen några månader använt mig av produkter från Herbalife och fått fantastiska resultat av dem. Användandet av produkterna har övertygat mig så pass att jag nu har valt att bli oberoende distributör av Herbalife. Om du har någon av nedanstående målsättningar hjälper jag dig gärna och coachar dig till bättre resultat. I ryggen har jag ett bra team som alla vill verka för att du ska få en sund och hållbar livsstil.

  • Vill du gå ner i vikt?
  • Vill du öka ditt välmående?
  • Vill du få mer energi och öka din koncentrationsförmåga?
  • Vill du komma igång med träning?
  • Vill du nå bättre resultat med din träning?

Jag skräddarsyr ett program till dig efter dina önskemål. Ta första steget till en förändring, kontakta mig!

Herbalife

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s