Apple och hör sen

ReSound LiNX

ReSound LiNX

Jag använder två olika hörapparater i dag, en från ReSound och ett par från Phonak. De från Phonak är de vattentåliga med crossover-funktion som jag använder under träning men även till vardags. Min hörapparat från ReSound använder jag enbart till vardags och i kombination med andra hörselhjälpmedel från ReSound samt från Comfort Audio. I Skåne byter man sin hörapparat efter några år och snart är det dags för mig att byta ut min ReSound eller ReSound Alera som modellen heter. Eftersom jag gillar att ligga lite före och vara proaktiv som det så fint heter, började jag att bekanta mig med utbudet av nya hörapparater på marknaden. Undersökningen gjorde mig väldigt glad då jag såg att ReSound i samarbete med Apple har utvecklat en ny hörapparat. En riktigt smart en dessutom, som vanligt när Apple är involverade. Jag ska absolut ha en ReSound LiNX när det blir dags att byta ut min nuvarande ReSound Alera. Lysande att slippa en extra enhet mellan iPhone, iPad eller iPod och bara para enheterna med hörapparaten en gång och sen för alltid ha den smidiga hanteringen av att strama ljud från t.ex ett telefonsamtal eller musik direkt till hörapparaten. Briljant!

Den enda smolken i glädjebägaren är upphandlingen som våra folkvalda i Region Skåne har gjort gällande hörapparater som erbjuds via vården. I den upphandlingen är det tydligt att man enbart har gått efter priserna på hörapparater. Det finns fyra stora tillverkare av hörapparater men tyvärr har bara hörapparater från två av dessa tillverkare tagits in i Region Skånes utbud av hörapparater. De två är Phonak och Widex. ReSound och Oticon är inte representerade i utbudet. Man har valt att ta in hörapparater från Siemens, Unitron Hearing Ab och Starkey Sweden AB. Siemens visste jag att de har börjat tillverka hörapparater eftersom de var först med att lansera en helt vattentät hörapparat. De båda andra är helt nya bekantskaper. Jag frågade distriktsordförande i HRF när jag träffade honom på en valdebatt om hörselcheckar och hörselvården i Region Skåne, om han hade koll på de tillverkarna. Han bara skakade på huvudet. Det är förmodligen så att de nya aktörerna har tagit sig in genom att sänka sina priser. Statliga upphandlingar är sådana att billigast vinner om övriga krav på en specifikation uppfylls. När man pratar om handikapphjälpmedel blir den principen lite tokig eftersom priset är det som bestämmer inte att uppfylla brukarens behov.

Nu har jag som sagt utrustning från ReSound sen tidigare och lagstiftningen eller regelverket gällande hörselhandikappade är lite lurvigt i Region Skåne. I korta ordalag kan man som hörselskadad gå antingen till vården eller till något av alla privata hörselföretag som finns. Dock om man som jag har en diagnos som ligger bakom hörselhandikappet måste man gå till vården. I och med att jag inte har några val d.v.s jag kan inte gå till t.ex Hörseltjänst eller Hörsam och skaffa ReSound LiNX om jag vill utnyttja mitt landstingsbidrag för införskaffning av hörapparat. Med tanke på att jag redan har tillbehör från ReSound som även funkar med ReSound LiNX hoppas jag att jag kan kringgå systemet och få den hörapparat jag vill ha och som jag anser bäst uppfyller mina behov.

Jag hoppas och tror på förståelse hos min audionom för självklart vill jag ha hörselhjälpmedel som underlättar min vardag ännu mer än vad de redan gör. Skulle jag inte få den förståelsen får jag skriva mig i något annat landsting under en period och på så sätt få den hörapparaten jag har behov av inte den som några landstingspolitiker i Region Skåne har bestämt att jag behöver. Det är nämligen så förvirrat i landet Sverige att man har olika regler inom de olika landstingen. Fullständig galenskap när man börjar resonera kring olika hjälpmedel. En hörselskadad i Region Skåne kan få betala 20 000 för en hörapparat som en hörselskadad i Västra Götaland får av vården där. Ur den aspekten borde alla med någon slags handikapp som kräver hjälpmedel rösta på Kristdemokraterna eftersom de är det enda parti som vill skrota det ålderdomliga och tungrodda systemet med landsting.

Men nej, jag tänker inte ge Kristdemokraterna min röst. Det finns andra samhällsfrågor som känns viktigare att grunda sitt val kring.

Ja ja en sak är säker, i Sverige måste man vara bra frisk för att orka vara sjuk eller handikappad.

4 thoughts on “Apple och hör sen

  1. Jag fick Meniere för två veckor sedan… Går på väggarna & på måndag har andra besök hos kiropraktorn (rätta till ryggraden, akupunktur & massage. Hur länge varar obalans i kroppen? Jag vågar inte gå ut….

    • Ja du det är omöjligt att svara på för det är så individuellt. Har du haft någon yrselattack? Om inte kommer säkert din balans att bli bättre när du har haft en. Så var det för mig när jag fick sjukdomen. Jag har skrivit en hel del om hur sjukdomen artar sig hos mig och hur jag arbetar och har arbetat för att behandla den. Sök på Méniers eller Ménièrs på min blogg eller klicka på kategorin sjukdom. Klart att du ska våga gå ut, låt inte sjukdomen bestämma över ditt liv och din vilja. Ta med någon när du ska gå ut och förklara vad du vill att den personen ska göra om du får kraftig yrsel eller en yrselattack.

      Om du har Facebook ska du gå med i den slutna gruppen HRF: Menières sjukdom och ställ frågor. Där är många medlemmar och alla har Ménièrs. Sjukdomen beter sig olika från person till person men du lär alltid få svar från några som upplevt precis det samma som du. Gruppen hittar du på: https://www.facebook.com/groups/102798359024/

      • Tack för det. Jag hittade en sida om koreansk handakupresur. Testar det i två dagar & det fungerar ganska bra på mig.

Kommentera

