Test av ny sportdryck

Photo 2013-05-09 16 45 13

Jag har genom Smartson fått förmånen att testa sportdrycken Resorb Sport från Nestlé. Efter att ha varit däckad av förkylning och feber lördag till tisdag fick jag i dag äntligen ge mig ut och springa igen. Mitt första test av drycken blev således att dricka den efter ett träningspass. Dagens löppass var inte tillräckligt långt för att jag skulle bära med mig dryck.

Mitt första intryck av Resorb Sport är att portionsförpackningen är smart. Det ger en garanti för att den färdiga drycken blir den samma varje gång man blandar till den. Ur en miljöaspekt tycker jag dock att det är dåligt av Nestlé att välja plast för att packa in portionerna. Även om det blir mer fuktkänsligt är papper ett bättre val. Jag blandade en halv liter d.v.s två portioner skakade flaskan ordentligt och satte den på diskbänken för att drycken skulle hinna bli tempererad under löppasset. Bytte om och skuttade glatt ut på löprunda. Tjoho!

Photo 2013-05-09 14 30 27

Dagens löppass blev backintervall med en förlängd uppvärmning. Uppvärmningen blev dessutom aningen snabbare än vad den borde vara. Benen var alldeles spralliga av löpglädje så jag kunde inte vara disciplinerad och hålla mig till kortare och långsammare uppvärmning.

Det blev dryga milen och passet varade totalt en timme. Härlig försommarvärme och i princip vindstilla. Jag svettades ordentligt och hade ett stort sug efter vätska när jag kom hem. Där stod då en färdigblandad halvliter Resorb Sport och väntade på mig. Drycken hade hunnit bli aningen bättre tempererad och jag var nyfiken på att smaka och känna efter hur kroppen tog emot den.

Smaken är en aningen kvalmig för min smak men inte så pass att den blir motbjudande. Den är lättdrycken och ger inte det där suget efter att dricka vatten omedelbart efteråt för att skölja bort smaken. Portionsblandningen med en påse per 2,5 dl vatten gav en dryck som jag tycker är aningen för stark i smaken. Till lördagens distanspass ska jag blanda en portion med mer vatten och se om totalintrycket tilltalar mig mer. Resorb Sport gillades av kroppen och vätskebehovet stillades på ett behagligt sätt.

Ett klart positivt intryck efter första testet.

På lördag får Resorb Sport bekänna färg under ett distanspass på tre mil. Det ska bli intressant och kommer att ge ett bättre svar på om drycken är bättre eller sämre än den sportdryck jag hittills har använt mig av.

Kommentera

