Fler intryck av Ford B-MAX

IMG_7937

Den automatiskt avbländande backspegeln gillar jag skarpt. Första gången jag körde i mörker trodde jag att bakrutan hade blivit igensatt av smuts från vägen. En omgång med spolarvätska på bakrutan visade dock att den inte alls var smutsig. Jag har inte provat en bil med den här typen av backspegel i mörker tidigare. Tog en stund innan poletten föll på plats. Funktionen är riktigt bra och reagerar snabbt. Jag upplevde aldrig att jag blev bländad. Smart och skönt för ögonen.

IMG_7935

Avsaknaden av C-stolpe är smidig när man öppnar både fram- och bakdörren på en sida. Det är lätt att komma åt för att städa, För sonen som åker i en framåtvänd barnstol är det inte några problem att komma på plats. Kan däremot tänka mig att det är knepigt med en bakåtvänd barnstol eftersom baksätet är placerad rätt långt bak i förhållande till dörröppningen. Under körning upplever jag i vissa situationer t.ex då jag ska svänga till höger i en korsning med korsande gång- och cykelbana, att den C-stolpe som de facto bildas av ramverken i fram- och bakdörren är aningen för bred och skymmer sikten. Jag får luta mig framåt och titta ordentligt för att förvissa mig om att inte någon cyklist eller fotgängare är på väg att passera över vägen. Konstruktionen är svår att ändra på utan att förlänga hela bilen och följa efter med längre dörrar och då blir förmodligen Ford B-MAX aningen för lik den större modellen S-MAX.

Jag arbetar sen över 25 år med att producera tekniska publikationer och därför tog jag mig tid att titta lite extra på användargränssnittet i displayen på bilen samt i användarhandboken.

Användargränssnitt

Under språkinställningar i menyn på displayen kan man ställa in användargränssnittet till svenska. Det är helt i linje med maskindirektivet och faktiskt mer eller mindre ett krav för att CE-märka en produkt som säljs i Europa och omfattas av gällande standard. Jag ställde in användargränssnittet svenska och blev väldigt besviken. Språket som displayen visar upp är inte svenska. Vilket språk det är vet jag inte. Bokstaven å  är ersatt med två a, bokstaven ä ersatt med ett danskt ä, d.v.s ett æ och bokstaven ö är ersatt med o. Språket är således inte svenska. Ej heller danska, norska eller finska. Det är inte ett existerande språk överhuvudtaget. Dåligt Ford, det där måste ni rätta till eller ta med det företaget som hanterar era översättningar.

Användarhandbok

Användarhandboken är rörig. I flera instruktioner och beskrivningar har bilder som uppenbart är avsedda att visas i färg använts i gråskaleversioner. Det gör dem oskarpa och svårare att tyda ordentligt. Streckteckningar är överlägset i en teknisk publikation. Pedagogiken och layout av informationen är svår. I flera avsnitt fick jag verkligen anstränga mig för att lyckas hitta den faktiska informationen. Den drunkar i överdrivet många varningar och anmärkningar. Användarhandboken skulle kunna göras ofantligt mycket bättre och borde definitivt göras bättre för att få nöjda användare och användare som verkligen tar sig tid att läsa sin användarhandbok. Jag saknar information om att man kan ladda ner användarhandboken som PDF. Har inte undersökt om man kan göra det via Fords webbplats. Om man inte kan det borde de se till att möjligheten ges och om man kan det är kritiken obefogad. Vi är många som hellre har manualer, böcker och andra publikationer i våra telefoner, surfplattor och datorer. Den möjligheten borde finnas och alla korsreferenser och rubriker i innehållsförteckning ska vara aktiva länkar så att man snabbt kan komma till precis den informationen man vill läsa.

Om någon från Ford läser detta här så kontakta mig gärna så kan jag förmedla kontakt med min arbetsgivare. Vi hjälper er gärna att skapa en bättre användarmanual.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s