Ett gott slut


Tolvslaget, Bjärred - ISO 125 • f/5,6 • 2,0 sek • Canon EOS 5D Mark II • Canon EF 100 mm f/2.8L Macro IS USM

Ja gott slut och gott nytt år bästa läsare. Så här i början av det nya året är det populärt att reflektera över året som har gått. Den förste januari mindes jag 2011 väl, det kändes som om det var i går. Nu är det den tredje januari och minnet börjar svikta. Passar därför på att skriva ner några rader om 2011 och vad som egentligen hände. Ta en kopp kaffe och häng med.

Jag inleder med den goda avslutningen på året. Vi hade goda vänner hemma på en härlig femrätters festmiddag. Att laga mat är en passion i synnerhet när vi inte pratar om vardagsmat. Det var med stor entusiasm och sprudlande salivkörtlar som jag komponerade menyn. Tack vara sociala media har jag stjärnkockar bara några tangentnedslag bort och tog råd av Rikard Nilsson för den fjärde rätten. En fantastisk möjlighet som följer med att aktivt ta del i olika sociala nätverk på webben. Jag valde att göra en femrätters meny till oss vuxna och en fyrarätters, eller rättare sagt en trerätters med bonus, till barnen. Dessa rätter njöt vi vuxna av:


Gratinerad löksoppa med timjan.


Tomat- & avokadobruschetta ed skaldjur och dragoncrème.


Lammfilé med potatisterrin och timjansky.


Osttallrik med diverse olika ostar, fikonmarmelad och en tomat- & chilisylt samt kalamataoliver och en ostkorv.


Chokladfondant med mixade färska jordgubbar och en god vaniljglass.

Barnen fick först en minipizza. Blev lite hektiskt för ett ögonblick så jag glömde att fotografera den. Som efterrätt fick barnen en kladdkaka och vaniljglass. Som huvudrätt fick de…


…Mosigelkott!

Barnens bonusrätt var nog mer rolig än god. De serverades pepparkakshuset och varken tallrikar eller bestick. Att få leka Godzilla var nog det bästa med den rätten.


Ett, två, tre, anfall!


Sonen gick in stenhårt för uppgiften och tog på sin Byggare Bob-hjälm. 🙂


But the memory remains.

Vad hände mer under 2011 då?

Januari

Det var tjugo grader snö och kallt upp till knäna under hela januari. Snön kom redan i november 2010 och låg sen kvar till februari. Isen försvann först i slutet av mars. Ovanligt för vår del av Sverige och för första året så länge jag har spelat golf, början på 90-talet, blev det inte någon golfrunda under påsken på grund av att banorna var stängda.


Foteviken

Jag träffade två härliga människor, till lika fotografer, som jag har lärt känna via Twitter. Vi spenderade en vintrigt kall och vacker heldag med att fotografera i vikingabyn Foteviken samt på näset. Se foto från den dagen här: Foteviken och Falsterbo (alla bilder på länkarna är inte tagna vid det tillfället).


Issegling utanför Bjärred

En annan vacker vinterdag, ja vi har så klart bara vackra dagar i Skåne, tog jag en fotopromenad på isen och träffade först en glad entusiast som körde isjakt. Han hade byggt isjakten själv och den hade varit klar i sju år (vill jag minnas). När nu snön hade blåst bort från isen var han lycklig som ett barn på julafton då han äntligen fick köra sin isjakt. Det var en mäktig känsla att stå så nära farkosten då han kom med perfekt sidvind och drog förbi som ett spjut. Jösses vad fort det gick. En knapp kilometer från platsen jag träffade isjaktseglaren träffade jag en isseglare. Det är han som syns på fotot. Skenorna var i det närmaste groteska och påminde mer om något man tog ihjäl människor med under franska revolutionen än om det som hockeyspelare har under fötterna. Han höll i seglet och vred in kroppen rätt i vinden för att få fart. Det såg så härligt avkopplande ut när han lyfte upp en fot och vilade den över stödbenet samtidigt som han lutade sig mot seglet, eller mot vinden. Det gick också rätt snabbt.

Februari

Månaden var kall och kung Bore hånskrattade oss som saknar raggsockar rakt upp i ansiktet. Mohahahaha! Sonen var med i sin första simtävling. Förmodligen den sista också då han efter sommaravslutningen på simskolans teknikgrupp valde att inte fortsätta i simklubben. Fotot ovan tog jag en vacker kväll på väg hem från ett träningspass i Lomma.


Stolta medlemmar i Malmö FF.

Sveriges mest meriterade fotbollsförening var regerande svenska mästare som sig bör och vi medlemmar kunde i februari förevigas med den fetes pokal. Det är andra gången jag och sonen får posera med den blanka bucklan.

Mars

Jag besökte Gotland för första gången i mitt liv för en fotograferingshelg tillsammans med andra fotoensusiaster som jag har lärt känna på Twitter. Det var en helt fantastisk helg och jag är fortfarande tacksam för gästvänligheten jag möttes av hemma hos Lunkan. Tack broder. Gotland var kallt men väldigt vackert. Helt klart en ö jag vill besöka många fler gånger. Läs mer om äventyret här.

I mars inträffade ett fenomen som kallades supermåne. Det hade inget alls med alkohol att göra utan var ett tillfälle då månen kom ovanligt nära vår plats på klotet och därför blev lite extra maffig och fet.

April

Våren kom äntligen igång och naturen exploderade i ett hav av färger som sköljde bort det gråbruna. Livet vaknade. Som vi hade längtat. Allsvenskan rullade igång men mitt intresse dog fullständigt redan i april då vi, Malmö FF, mötte Helsingborgs IF. En människa kastade först ett knallskott mot Helsingborgs målvakt och tog sig in på fotbollsplanen och attackerade samme målvakt. Matchen avbröts för att aldrig få spelas. Vid ett skrivbord i Stockholm bland kaffekoppar och kakor fastslog några kostymklädda individer att Helsingborgs IF var värdiga segrare av matchen med hela tre mål mot noll. Jag tappade all tro på spelet då man inte låter det sportsliga stå över allt annat. Vad är meningen med en fotbollsmatch om det som spelarna presterar inte spelar någon roll i slutändan? När man summerade Allsvenskan 2011 var det flera matcher som fått ett hittepåresultat från samma skrivbord i Stockholm. Känns helt fel att arbeta mot huliganism och våld på det här sättet då det i första hand drabbar spelarna, klubbarna och alla genuint fotbollsintresserade. Huliganerna i sig är medvetna om riskerna i det de sysslar med och kan därför inte bry sig lika mycket om fotbollen som de gör om att tillfredställa sina egna intressen. När det i december kom ett brev om att förnya årskortet till Malmö FF valde jag att slänga brevet i soptunnan. Jag har missat en hemmamatch sen 90-talet. År 2012 kommer jag inte att se en enda. Det gör ont i hjärtat men jag kan inte förmå mig att gå dit och se hur våldet och hatet tillåts ta över sporten jag älskar.

Jag fotograferade en härlig människa som jag lärt känna på Twitter. Hon är också fotograf och tycker mer om att hålla i kameran än att stå framför den. Vi hade några roliga timmar i Malmö där vi provade olika miljöer och kreationer. Flora var imponerande tålmodig och höll ut med mina tankar. Det blåste kallt den dagen minns jag men av det syntes inte ett spår i hennes uttryck på något av fotona. Bravissimo!

Maj

Ett stort trädgårdsprojekt avslutades då sista skruven dragits åt och sista stenen lagts. Nu har vi ett stort trädäck och ett upphöjt trädgårdsland på baksidan av huset. Det blev riktigt lyckat till slut och fler bilder samt hur det såg ut när vi köpte huset hittar du här.

Rapsen blommade och den söta doften spreds över nejderna. Skåne kläddes i den vackra gula skrud som landskapet visar upp varje vår. Kärlek.

Jag sprang mitt sjätte och sista(?) Göteborgsvarv. Hade stora problem med hålfötterna och plågade mig i mål på en tid några minuter under två timmar. Var väldigt nöjd med insatsen men om jag ska vara efterklok var det ren dårskap att ens starta med de fotproblemen jag hade. Vi åkte upp hela familjen till Göteborg den helgen. Åt gott. De andra spenderade roliga timmar på Liseberg under tiden jag sprang. De lyckades även tajma in mig på Götaplatsen. Det var en härlig energikick att se dem i folkvimlet och höra Oscar ropa heja pappa. På lördagskvällen träffade jag flera härliga människor som jag lärt känna via Twitter. Det var fantastiskt trevligt. Än en gång konstaterade jag vilka underbara möjligheter som finns med de sociala nätverken på webben. Ni vet vilka ni är och jag tycker om er allihop.

Oscar sprang Kalvinknatet i Lunds stadspark. Han hade tränat flera gånger innan och vi hade mätt upp en träningsrunda hemma över exakt den längden loppet har. Han var glad och stolt över sin medalj. Här kan du läsa mer om händelsen.

Jag porträttfotograferade en politiker i Malmö. Det var nervöst för oss båda men resultatet blev några bra foto som hon fick att fritt använda. Även denna människa är en jag lärt känna via Twitter. Varför det var nervöst för mig? Jag är inte intresserad av politik och verkligen oinsatt så jag var nervös för att det skulle bli politiska samtal. Jag överlevde!

Juni

Tjoho, sommaren är här! Oscar tog ett glädjeskutt när sommarlovet äntligen kom. Blå himmel, skönt varmt och ett glittrande hav, då är det lätt att leva.

Vi reste till Sicilien på semester. Där bodde vi hemma hos Helena och Peppe som jag har lärt känna, gissa var, via Twitter. De bor på en citronodling i Giardini Naxos. Det blev en härlig semester även om det blev lite hektiskt då vi hade hyrt en bil ch gjort valet att se så mycket som möjligt under veckan vi var där. Sicilien var ett spännande resmål med ett vackert landskap. Väldigt kuperat. Etna stoltserade i blickfånget nästan vart vi än befann oss. Läs mer om veckan här.

Juli

Oscar och jag hittade på ännu en berättelse i serien om vår hjälte. Det blev det fjärde äventyret i ordningen. Mycket pyssel men superskojigt. Det roligaste är när vi sitter vid datorn och skapar effekter i Photoshop samt lägger in texter och ljudeffekter i sagan. Vi använder programmet Comic Life 2 för ändamålet och det är hejdlöst kul att gå loss på. Berättelserna finns i tryckt form här hemma och på webben för en utvald skara.

Jag jobbade med att bygga en carport med förråd hemma. Den blev helt klar så när som på markbeläggning. Vi vet ännu inte riktigt hur vi ska göra med framsidan som är det stora projektet 2012. Valen vi gör där kommer att avgöra vad det blir för markbeläggning i carporten.

Augusti

Jag cyklade MTB-loppet Cykelvasan. I fäders spår… nästan. De delar av Vasaloppet som går över myr är tämligen svårcyklade under sommarhalvåret så arrangörerna har lagt om sträckningen förbi dessa område. Jag förväntade mig ett lopp genom underbart vacker natur men blev rätt besviken. Cykelvasan är rena racet. Inte någon utmanande cykling utan mer att borra ner huvudet och trampa på. Jag cyklade de 95 km på fyra timmar och några minuter. Vi hade en härlig semestervecka i Sälen veckan innan loppet och på kvällen före loppet träffade jag ett underbart gäng människor som jag lärt känna via Twitter. Vill du läsa mer om äventyret kan du läsa om veckan här och om loppet här.

Malmö FF spelade kval till Champions league. Vi var någon ynka decimeter från att kvala in till gruppspelet. En heroisk insats på hemmaplan hjälpte inte efter den raka motsatta insatsen på bortaplan.

September

Ett MTB-lopp som är Cykelvasans direkta motpol är Bockstensturen. Blir trött av att bara tänka tillbaka på de där kämpiga sex timmarna utanför Varberg. Orkar du ta del av vedermödorna kan du läsa här.

Jobbet tog mig till Budapest för en kick off. Mitt första besök där och jag blev verkligen förtjust i staden. Underbart vacker och en fantastisk matkultur. Väldigt prisvärt för oss svenskar. Åk dit! Vill du se några av mina foto från Budapest så titta här.

Oktober

En månad med ljuvliga solnedgångar över ett blankt hav. Värmen dröjde sig kvar. Den för mig vanligtvis mentalt tunga hösten inleddes på ett skönt sätt. Med den här vyn runt husknuten är det svårt att må dåligt.

Jag gav mig på att försöka fotografera MTB. Tog med ett gäng cykelkompisar ut i naturen runt Genarp och fotograferade. Det är inte helt enkelt med en kamera som är så utpräglat framtagen för att fotografera stillastående motiv som min Canon EOS 5D Mark II är. Med lite eftertänksamhet och knep blev det dock några snygga bilder av fotosessionen. Du kan läsa mer och beskåda bilderna här.

Oscar hade ett försenat födelsedagskalas och vi hyrde banan på Laserdome under en timme. Arton energiknippen släppte loss alla sina tv-spelsskills i Laserdomes dunkla Battle Zone.

Steve Jobs loggade ut permanent. Det berörde mig mycket mer än vad jag trodde att det skulle göra. Skrev en del om det här.

November

Bob Dylan gjorde november betydligt enklare att uthärda genom en magisk konsert i Malmö Arena. Den bistra novemberkvällen bekom mig inte ett dugg när jag berusad av glädje småstudsade till bilen efter konserten. Tack Bob! Läs om konserten här.

En fotografvän från Twitter dog på tok för tidigt. Ett år yngre än mig. En fantastisk kreatör med en alldeles speciell och unik känsla för att komponera bilder med en härligt humoristisk knorr. Jag visste att han tyckte om många av mina bilder men jag visste inte att han tyckte så mycket om dem att han hade pratat med sin familj om dem. Några dagar efter dödsfallet fick jag brev från hans mamma där hon frågade om ett av mina foto fick stå vid fotändan av Jörgens kista. Det är den finaste bekräftelse jag någonsin har fått av det jag låter min kreativitet skapa. Jag ordnade en förstoring och gav familjen. Vet att Jörgen log åt bilden och det kändes oerhört smickrande och varmt i hjärtat att på sätt och vis få vara med i ceremonin och ta adjö av en stor kreatör och underbar människa. Titta gärna på Jörgens foto och njut.

I slutet av månaden var vi på valputställning i Malmö. Där föll vi pladask för den här lilla krabaten. En hund av rasen lagotto romagnolo. Hur mysig som helst. En hundras som inte fäller hår dessutom. Vi fick bra kontakt med en uppfödare bara några mil hemifrån så vi får se vad det kan leda till.

December

Opp Amaryllis vakna min lilla.
Så kom årets sista månad. Vi undvek den vanliga julstressen och alla måsten genom att ordna julfirandet hemma hos oss och där med slippa att köra en enda meter under helgdagarna.

En vacker blomma på väg att slå ut.

Jag och Oscar skapade traditionsenligt ett julkort som vi skickade till gamla vänner, goda vänner och nya vänner.

När det fjärde ljuset hade blåsts ut återstod knappt två veckor av 2011. Det blev ett rätt bra år. Jag tog upp mitt gamla cykelintresse för att cykla MTB. Det blev totalt sett över hundra mil terrängcykling och jag njöt nog av varenda en av dem. Mitt golfspel blev mer stabilt än vad det har varit sen jag fick Ménièrs sjukdom 2001. Svingen och bollträffen sitter mer frekvent på ett relativt bra sätt. Nu ska jag bara lära mig att sikta ordentligt också. Har lärt känna en trevlig golfare via Twitter och han tog med mig ut på PGA-banan i Bara. En underbar golfupplevelse. Tack Jocke! Som du har läst är det mycket relaterat till mina sociala nätverk på framför allt Twitter som varit en del av mitt 2011. Jag tycker att det är en fantastisk möjlighet. Självklart finns det elaka människor och dumheter även där precis som i livet i övrigt. Jag fick uppleva det också men lägger inte fokus på det negativa. De positiva effekterna och allt det positiva jag har fått ut av mina sociala nätverk överstiger det lilla negativa med eoner och det fina med webben är att man kan välja bort och stänga ute.

Det var mitt 2011 i korta ordalag och mycket bilder. Nu tar jag mig an 2012 och alla oskrivna dagar som ligger framför mig. Det här ska bli ett bra år.


Tolvslaget, Bjärred – ISO 125 • f/5,6 • 1,0 sek • Canon EOS 5D Mark II • Canon EF 100 mm f/2.8L Macro IS USM

Tack.

3 thoughts on “Ett gott slut

  1. Vi träffas inte så mycket nu för tiden trots att vi bor så nära, men jag blir glad av att läsa en framtidstro, positiva tankar och jävlar anamma. Och så får du en kram här också på din alldeles egna dag. Kram!

Kommentera

