Bob Dylan i högform

The Never Ending Tour gjorde torsdagen den 3 november ett stopp i Malmö Arena. Jag var där och fick uppleva och njuta av Bob Dylan i högform.

Den 24 maj i år fyllde Bob Dylan 70 år och det märks inte på hans scenframträdande. Tvärtom. Konserten var fantastisk inte bara för de läckra tolkningarna av hans egna låtar som han och bandet framförde utan mycket för den glädje han visade. His Bobness levde sig verkligen in i sin musik. Intog sköna poser. Log. Sprack upp i breda leenden flera gånger och, ja det är sant, han gjorde flera ansatser till små danssteg vid scenkanten. Hans aktningsvärda ålder har inte tagit energi från honom. Är bara rösten som visar tecken på ålder, men det tacklar han på ett bra sätt.

Musikerna som han har med sig nu är riktigt vassa. Var i stort sett samma musiker när jag såg honom senast 2009 men tillkomsten av Charlie Sexton på elgitarr har verkligen lyft musiken till en helt ny nivå.

Det var en magisk afton då låtarna nedan spelades: Snuttarna som spelas på länkarna är inte de versioner som spelades på konserten.

  1. Leopard-Skin Pill-Box Hat
  2. Girl From The North Country
  3. Things Have Changed
  4. Tangled Up In Blue
  5. Honest With Me
  6. A Hard Rain’s A-Gonna Fall
  7. High Water (for Charley Patton)
  8. Blind Willie McTell
  9. Highway 61 Revisited
  10. Love Sick
  11. Thunder On The Mountain
  12. Ballad Of A Thin Man
  13. All Along The Watchtower
  14. Like A Rolling Stone
  15. Blowin’ In The Wind

Jag tog med den lilla kompaktkameran och förevigade konserten. Rättare sagt försökte föreviga den. Kameran klarar inte av förhållandena som råder vid en konsert inomhus och digital zoom är ett riktigt obehagligt påfund oavsett. Jag försökte få ackreditering för att ta in min systemkamera med teleobjektiv men konsertarrangören Live Nation besvarade inte ens mitt e-brev. Mitt huvudargument för att kunna ta bra bilder var att det skulle ge mig som hörselskadad ett mer bestående minne av konserten än att bara uppleva den med den begränsade hörselförmågan som jag har. Provade att ha min hörapparat på mig men det blev inte alls ett behagligt ljud. Gissar att Live Nation ansåg att det jag skrev bara var hittepå för att kunna fotografera en artist som sen åtminstone tio år helst ser att det inte finns några fotografera på konserterna. Nu svävar jag ut och bort från ämnet, men jag tycker att det är en löjlig regel att nu för tiden då alla kan fotografera och filma med sina telefoner ha ett förbud mot kameror på konserter. KB i Malmö har, som de flesta andra arrangörer ett totalförbud mot kameror på konserter, det vill säga systemkameror. På konserterna fotograferas och filmas det för fullt med telefoner. Med tanke på kvalitén som man i dag får på bilder och filmer tagna med en telefon känns regeln ännu fånigare. Det de borde ha en regel mot är användandet av blixt. Om jag tar foto med min systemkamera märks det inte. Om någon tar en bild med en mobiltelefon och inte stänger av blixten, vilket de flesta sällan gör, stör det konsertupplevelsen för många i publiken och artisterna kan omöjligt undvika att lägga märke till blixtljuset. Om jag som privatperson vill släpa på två kilo kamera bara för att jag vill ha snygga bilder borde vara mitt eget val. I synnerhet med tanke på vad en konsertbiljett kostar.

Där svävade jag visst ut lite… Sorry. Några bilder blev så pass att de kan visas upp. Håll till godo.


Munspelandet var grymt bra. Inlevelsefullt och snyggt.


En leende legend.


Feeling!


His Bobness.


Leendes tar Bob några danssteg vid scenkanten och inte bara benen faller i dans, även hans högra arm deltar. Inte ett öga var torrt.


Sharp dressed man.


May you stay forever young!

Ja just det, Mark Knopfler med band var förband på konserten. Under 70 minuter serverades hans övermixade gitarrslingor med tysk känslokall perfektionism. Övermixade undrar du kanske. Ja jag förstår inte varför man ska ha med sig åtta musiker på scen när man mixar ljudet så att ett instrument hörs påtagligt mer än de övriga. Tur att man har Wordfeud på ajfånen…

3 thoughts on “Bob Dylan i högform

  1. Ping: Ett gott slut « Jens Rydén

  2. Underbara Dylan-fotografier! Jag skulle gärna vilja köpa dem – på finare foto-papper. För mitt intresses skull, inte med några kommersiella avsikter. Ok?

    Michael Economou
    0734 – 22 48 31

    Lyftvägen 32
    247 55 Dalby

    • Det går att ordna. Jag skriver inte ut själv men kollar med mitt labb om de har den typen av papper. Tyvärr fick jag inte ta in min systemkamera så de är tagna med en kompaktkamera som har en sensor som ger radikalt mindre pixlar i bilden. Du kan med andra ord inte få dem i större format.

      Maila mig på jensa@jprod.se så återkommer jag med förslag på storlek samt vilken kostnad det landar på.

Kommentera

