Samhällsproblem eller business?

I år har det dykt upp fler och fler tiggare på gatorna i så väl Malmö som Lund. Jag har alltid tyckt att det väcker en viss obehagskänsla i mig. Varför förstår jag inte. Kanske för att det känns så fel att människor i Sverige 2011 kan pressas så långt att de tvingas tigga för att överleva. Det skrämmer mig och jag hade önskat att vårt samhälle som säger sig vara så välutvecklat verkligen hade varit det fullt ut i alla sammanhang. Förmodligen är jag en dålig människa på sätt och vis, men jag har hittills aldrig lagt några pengar i den utsträckta handen, muggen, hatten eller vad det månde vara. Har försökt att försiktigt vänja mig vid tanken att det förekommer tiggare på våra gator och acceptera det. För mig är det viktigt att jag kan förstå och acceptera en företeelse för att jag ska närma mig den och kunna ta mig an del och göra vad jag kan för att förbättra. Med andra ord att skänka en slant eller två.

I förra veckan raserades mina försök rejält. Jag gick ett ärende på en lunch och när jag gick över Stortorget i Malmö passerade jag en VW-buss. Utanför bussen stod en hel grupp människor, rökte, drack kaffe och pratade. De är mer igenkända för mig som de tiggare jag sett på gatorna i stan. Fick mig en direkt tankeställare och synen kändes absolut inte förenlig med de tankar och värderingar jag har försökt vänja mig vid gällande en människa som tvingas till tiggeri för att överleva. Känns som ett hån mot alla de som har skänkt pengar. De här människorna tigger uppenbart för tiggandets skull och inte för sitt behovs skull. Synen av den här gruppen människor fick mig att må dåligt men inte alls av samma anledning som åsynen av dem individuellt har gjort tidigare. Nu lär det dröja ännu längre innan jag skänker pengar till en tiggare. Är väl medveten om att det kan komma att gå ut över människor som verkligen behöver det, men en del gaddar tränger djupt och fastnar.

Som i det mesta andra gällande samhällsfrågor går det säkert att se det här ur olika synvinklar. För mig blev upplevelsen på Stortorget dock en konfirmation av att det, då resurser uppenbarligen finns eller förhållanden är ordnade på något sätt, är girigt att tigga.

3 thoughts on “Samhällsproblem eller business?

  1. Det är svårt det där, man kan inte se vilka som tigger av nödtvång, vilka som tigger för egen vinning eller, kanske allra värst, är tvingade att tigga för någon annans vinning.

Kommentera

