Bjäre Runt

I går, söndagen den 23 oktober, gick höstens upplaga av Bjäre Runt. En cirka 80 km lång tur upp och ner för Hallandsåsen med utgångspunkt från Motellet på åsens topp. Det blev en härlig dag med MTB-cykling i underbart höstväder där naturen visade upp sig på allra bästa sätt. Jag önskar så att jag hade kunnat visa foto tagna från några av alla de platser med magnifik utsikt som vi passerade. Några få bilder från när vi pausade blev det dock och de delar jag gärna med mig av. Bäst är ändå att uppleva det i verkligheten så om du cyklar terräng kan jag varmt rekommendera att följa med nästa gång.


Runt 50 cyklister samlades vid Motellet på toppen av Hallandsåsen. Det var bitande kallt, runt 5 °C, innan solen kommit upp ordentligt och börjat värma luften och marken.


Fikastopp och allmän kisspaus.


På toppen av en väg med 22% lutning. Här träffade jag en kompis från Twitter för första gången. Världen är inte så stor alla gånger.


En passage genom en ravin. Brant väg ner till en bro över en bäck och sen ännu brantare på andra sidan.


Vätskepåfyllning i Båstad innan kampen mot åsen och klättringen upp till platsen för det andra fikastoppet.


Platsen för det andra fikastoppet var helt magiskt. Vilken utsikt!


Den här stunden var absolut värd all klättring och den brännande känslan i benmusklerna. Sällan har några äggmackor suttit bättre.


Men en dryg timmes cykling kvar till Motellet stannade vi på Café Killeröd och njöt av kaffe och deras ljuvliga äpplemarängtårta med vaniljsås.

Om rundan

  • Hela passet kan du se här (pulsklockan var pausad när vi fikade).
  • Min topphastighet var 65 km/h.
  • Vi klättrade 1900 höjdmeter totalt sett.
Kommentera

