Svart är livets färg


Black is the Colour

Blått är frihetens färg, symboliserar tillförlitlighet och ger ro.
Rött är kärlekens färg, symboliserar glädje och energi.
Grönt symboliserar återväxt och harmoni.
Gult är optimismens färg, symboliserar solen, glädje och lycka.

Blandar du alla ingredienser ovan får du en mix av vad livet är.
Blandar du alla färger får du färgen svart

Svart är med andra ord livets färg.

Ofta läser jag diskussioner huruvida svart är en färg eller inte. Min syn på svart är enligt det jag skrev inledningsvis av den här artikeln. Rent tekniskt är mitt sätt att se det fel men jag är konstnärssjäl och mer konkret i mitt tänkande än så abstrakt som man måste vara för att se färg för vad det egentligen är. Diskussionen är väldigt intressant för hur är det egentligen med färger och är det en sanning att grönt är grönt. Rent tekniskt är färg egentligen en upplevelse och inte en egenskap. Färg är hur vi upplever ljus av olika våglängder, en viss våglängd ger upphov till en viss färg. Regnbågen är det optimala beviset för vad färg egentligen är. Att vi inte kan se regnbågen hela tiden beror på att ljuset inte är indelat i olika våglängder utan träffar våra ögon samtidigt. Det som skapar regnbågen är hur ytor reflekterar ljuset och där med skapar upplevelsen av färg. När samtliga våglängder träffar våra ögon samtidigt upplever vi vitt och ju färre våglängder som träffar ögonen desto mörkare upplever vi att det är. Svart är rent tekniskt avsaknaden av ljus och där med inte någon färg.

För oss som tecknar och målar blir det dock underligt att tänka i de banorna. Jag tecknar mest i tusch och har svårt att tänka i abstrakta banor om att det jag sätter på ett papper egentligen inte finns. För finns gör det ju bevisligen. Det rena släta pappret reflekterar ljuset så att de flesta våglängder träffar ögat samtidigt och där med upplever jag det som vitt. Ett akvarellpapper med skrovlig yta upplevs ofta ha ett färgstick åt något håll just för att den skrovliga ytan reflekterar ljuset så att inte alla våglängder träffar ögat samtidigt. Då jag tuschar blockerar jag reflektionen av ljus från papprets yta och mina ögon upplever svart. Men rent tekniskt är det jag upplever avsaknaden av ljus. Det här är krångligt och knepigt och nu är jag helt förlorad i mina tankar…

En artikel av någon med som har bättre koll på det här än jag kan du läsa här. Jag nöjer mig med att skapa ett foto med grön färg…

One thought on “Svart är livets färg

  1. Om man blandar färg fysiskt röd, blå, gul man får svart eller nästan svart, grå färg. Men om man blandar de optiskt då blir det vit liksom ljuset är. Regnbågen visar tydligt (den vita) ljusets beståndsdelar.
    Vänligen
    Laszlo

Kommentera

