Tack

Idag är det Steve Jobs Day och det känns bra att delta i uppmaningen och vara en del i den stora skara människor som hyllar en fantastisk människa för sitt livsverk. Jag kommer aldrig glömma första gången jag använde en Macintosh och hur den i sitt upplägg redan från första gången gav mig ett leende och skänkte mig en genuin glädje. Steve Jobs gjorde tekniken tillgänglig, enkel och framför allt förbannat rolig.

När jag för en vecka sedan fick veta att Steve Jobs hade tagit sitt sista andetag blev jag mer berörd än vad jag trodde att jag skulle bli. Att han var sjuk och att han förmodligen inte hade långt kvar att leva visste nog alla vi som följer Apple och ser deras events. När sen Steve Jobs i augusti avgick som CEO för Apple kändes det som ett avslut. Hoppet levde så klart. Önskade så att åter få se honom på scen och med sin briljans presentera uppdaterade produkter och nya diton. Nu blev det inte så och världen har förlorat den person som garanterat har bidragit mest till att bl.a datorer, telefoner och musikspelare är vad de är idag. Utan Apple tillsammans med IBM och Microsoft, bör tilläggas för att vara korrekt, hade vi definitivt inte haft den teknik vi nu tar för given.

För mig kvarstår glädje som den tydligaste beskrivning jag kan ge av Apples produkter. Det grundar sig i min första kontakt med en Macintosh på MacMeckarna i Malmö hösten 1993. Under första halvan av 80-talet sommarjobbade jag på det dataföretag där min pappa arbetade och fick till viss del knappa lite på de terminaler som man då hade anslutna till de gigantiska datorerna som fyllde stora väl klimatkontrollerade rum. På skolan hade vi en ABC80 och hade man tur kunde den förutom ABC även säga D. Min lillebror hade en Commodore Vic20. Från 1986 fram till 1993 jobbade jag som konstruktör på Electrolux och hade PC från IBM, vill minnas att modellen hette PS2, som verktyg för att sätta samman användarinstruktioner. Datorn kostade runt 45 000 SEK då. Vågar inte ge mig på att uppskatta vad det skulle motsvara idag. År 1989 började vi att använda CAD på den arbetsplatsen. Vi hade vars en arbetsstation, en Unix-historia. CAD-programmet hette Catia. Det var en hel vetenskap att hantera denna arbetsstation. Själva CAD-programmet var relativt enkelt att lära sig använda men då vi skulle t.ex plotta var det desto svårare. Man fick skriva in koder i en tillhörande mindre dator för att kommunicera med plottern. Det var allt annat än användarvänligt.

År 1993 fick jag sparken på grund av arbetsbrist. Sverige gick in i en rejäl lågkonjunktur. Jag fick gå till Arbetsförmedlingen och där hittade jag en kurs som hette Ny illustrationsteknik. Kursen arrangerades av MacMeckarna i Malmö och hölls i deras lokaler ovanpå gamla Saluhallen vid Lilla Torg. Syftet med kursen, som var ett knappt halvår lång, var att lära, eller initiera, eleverna Photoshop, Illustrator, QuarkXpress och ytterligare några program jag inte minns namnen på. Dagen för kursstart kom. Jag åkte tåg in till storstan från lilla Höör där jag då bodde. Lite nervös hälsade jag på mina kurskamrater, de flesta med bakgrund från kreativa yrken. Det var en spännande miljö. En detalj jag aldrig kommer att glömma var att MacMeckarna försåg alla elever med obegränsad mängd choklad, godis och läsk. Häftigt men efter några veckor var det inte lika häftigt att moffa i sig så att man höll på att sprängas.

Första dagen och utbildaren som hette Kristin sa de magiska orden ”Nu kan ni starta era datorer.” Resten är historia…

Thanks Steve, rest in peace!

3 thoughts on “Tack

  1. Amen broder! Och tänka sig att jag rent av dissade dina första datoralster i ett sällan skådat stim av avundsjuka och total oförståelse. Några år senare var det dags för mig. Samma upplevelse, samma flow, samma kärlek. Fast med mindre choklad. Steve, you made my day!

  2. Ping: Ett gott slut « Jens Rydén

Kommentera

