En golfupplevelse

I dag har jag spelat Links Course på PGA of Sweden National i Bara strax utanför Malmö. Störst intryck på mig gjorde greenerna. Jag har aldrig spelat på bättre greener. Helt fantastiska! Är oerhört tacksam och glad för att min relativt nyfunna vän Jocke bjud med mig på en underbar golfupplevelse i trevligt sällskap.

Dimman låg tät så väl hemma som hela vägen till och på banan. Fanns inte en chans att spela då det var stört omöjligt att se var bollen tog vägen. Första start för dagen flyttades fram en timme så där blev tid för driving range, puttning, kaffe, kanelbulle och prat om allt möjligt.

Jag klädde mig inspirerad av klassisk links-golf dagen till ära. Kan man inte spela golf ordentligt får man se ut som om man kan det…

På dagens runda visade det sig rätt tydligt hur min balans påverkas av Ménièrs sjukdom. Slog riktigt bra stabila slag varvade med rena skitslag. Svajningen i balansen är så hårfin att jag inte märker den förrän jag kommer ner till bollen från uppvridning och då är det för sent. Känner direkt om jag bara har fått med mig armarna eller ligger före med kropp när jag väl kommer ner till bollen. Till skillnad från för ett år sedan låter jag i dag inte den instabiliteten och ojämnheten knäcka mig. Jag accepterar att det är så och tar de dåliga slagen utan att knorra över dem direkt. Tackar terapin jag har gått för den mentala styrkan och förmågan. Självklart gör det att jag totalt sett spelar bättre om jag tar de dåliga slagen med en klackspark och fokuserar om direkt.

Vi spelade landskamp, en för mig tidigare obekant tävlingsform. Går till så att man delar in rundan i tre spel över sex hål vardera där man spelar med en ny partner i varje spel. Man spelar bästboll/sämstboll och ackumulerar det individuella resultatet över hela rundan. Jag landade på plus minus noll. Sett till mitt eget hcp-spel hade jag 30 poäng vilket ändå var hyfsat på en okänd bana. Resultatet gjorde dess utom att jag fick reglera mitt hcp ytterligare en tiondel uppåt.

Den första oktoberdagen bjöd på ett helt sagolikt väder och månaden kunde inte ha inletts bättre än vad den fick göra. Tack Jocke, Krille och Uffe, det var riktigt trevligt att spela med er.

One thought on “En golfupplevelse

  1. Ping: Ett gott slut « Jens Rydén

Kommentera

