Första långpasset på MTB

Så här aptitretande var mina ben efter dagens niomilarunda på MTB.

Idag cyklade jag den första långrundan på MTB. Den i MTC sommartraditionella Sjöborundan med fikastopp på Anderssons Conditori i Sjöbo där kycklingbaquette och toscabulle avnjöts tillsammans med Coca och kaffe. Skyffallen och åskregnet under lördagen hade gjort flera stigar leriga och av en del stigar hade mycket spolats bort av regnet. Kvar fanns ännu jobbigare rötter och stenar samt en lös massa av jord och grus där bakdäcket släppte så där lite lagom när jag pressade på i en tyngre växel. Var bara att växla ner och sitta ner uppför de backarna. En nedförsbacke där vi stod på ordentligt hade en tvär kurva vid foten. Precis före backens fot hade marken spolats bort och kvar fanns canyon-liknande rännilar. Perfekta för att fastna med framhjulet och göra en klassisk volt över styret. Var bara att hålla i sig och hoppas. Det gick väl. För hela sällskapet.

Min krånglande lårmuskel gjorde sig påmind med cirka tre mil kvar men den gjorde aldrig så ont som den har gjort tidigare. Massagen jag fick i veckan gav bra resultat med andra ord. Ska beställa ytterligare tider och låta massör Mattias knåda genom benens fram och baksidor efter konstens alla regler. De ska bli smidiga som välarbetade degklumpar.

Det ni vill veta om dagens runda men inte vågar fråga om:

  • Vi klättrade 1730 meter över de 9 milen.
  • Min högsta hastighet var 48,8 km/h.
  • Jag fick en fästing.
  • Jag drack 6,5 liter vatten, åt två bananer och sex hemmabakade energikakor.
  • Hela rundan kan ses här.

När jag kom hem tog jag en lång dusch och åt en laddning mat som väl fyllde på i depåerna.


Hela kostcirkeln: rött, grönt, gult, vitt och brunt…
Kommentera

