Cirkus Hörapparat

I mitt öra brummar det och piper. Det är lite som ett vattenfall ibland kryddat med en pipande badanka. Nu är min hörsel runt 40% på mitt högra öra. Det vänstra är dövt sen födseln. Ja ni förstår kanske att det är lite jobbigt i flera situationer. Mest jobbigt är det i arbetsrelaterade situationer. Lösningen för att underlätta för mig och min omgivning är att skaffa hörapparat och därefter tekniska hjälpmedel avsedda för just arbetsrelaterade situationer som t.ex möten. I februari inledde jag det arbetet och nu har det tagit en ny vända som fört mig tillbaka till rutan precis efter rutan .

I februari besökte jag Region Skånes webbplats för att söka information om hörapparat och hur jag skulle gå till väga för att skaffa mig en. Där fick jag veta att nu mera anses hörseln, liksom tänderna, inte längre tillhöra kroppen i alla situationer d.v.s utprovning och införskaffande av hörapparat ligger nu även hos ett privat företag. I Region Skåne är det Hörsam som man ska gå till fick jag veta. Det stod uttryckligen att villkoren är de samma, att patienten betalar 800,00 SEK oavsett om man går till Hörsam eller sjukvården. Från min arbetsplats är det dryga 500 meter till en Hörsam-butik. Till Lunds Universitetssjukhus är det tre mil från samma plats. Valet att gå till Hörsam kändes därför tämligen logiskt och enkelt i mitt fall.

Jag besökte Hörsam veckan efter och fick en tid inbokad med en audiolog. Då jag träffade audiologen blev det åter ett hörselprov och sen samtal kring hörapparat och tekniska hjälpmedel. Hon informerade mig om att i de 800,00 SEK ingick en basvariant av hörapparat och om jag ville ha en mer avancerad variant kunde jag söka hörselpeng från Försäkringskassan och få ner kostnaden några tusenlappar. Vidare fick jag veta att tekniska hjälpmedel relaterade till arbete skulle jag ansöka om på Försäkringskassan. Om de godkänner ansökan får jag utrustningen av dem. Nu började då det krångliga. Jag eller min arbetsgivare kunde inte göra den ansökan hos Försäkringskassan. Tågordningen var att jag skulle besöka min arbetsgivares företagsläkare som i sin tur skulle skicka ett brev till Försäkringskassan där mina behov redovisades och att denne som läkare intygade att det hela var korrekt. Försäkringskassan skulle sen ta kontakt med mig och vidare till Hörsam… Hänger du med? Jag gjorde det knappt.

Lika bra att ta tjuren vid hornen tänkte jag och bad min chef att kontakta vår företagsläkare för att få en tid inbokad. Här inträffade en förvånande smidighet. Min chef skickade e-brev till det företag dit vi är anslutna och två timmar senare fick jag ett e-brev från dem att en tid var inbokad. Plötsligt händer det! Dagen kom då jag besökte företagsläkaren. Först pratade vi och jag fick beskriva min situation och mina önskemål. Därefter fick jag göra ännu ett hörselprov för det jag hade med mig från Hörsam var en dryg månad gammalt. Jag var uppenbart inte i stånd att tala om att hörseln var lika dålig som tidigare. Jag placerades i en från garderob omgjort hörselprovningsrum. Man öppnade dörren och backade in för att fyra decimeter in i rummet slå knävecken i en stol och där med sätta sig ner. Jag bara log åt det hela. Har gjort hörselprov på olika lasarett under hela mitt 45-åriga liv och vet hur ett korrekt byggt rum för ändamålet ska se ut. Ja, ja, det var bara att gilla läget och göra mitt bästa. Mitt leende övergick i skratt då sköterskan som skulle göra hörseltestet frågade ”du lider inte av klaustrofobi va?” och jag svarade ”nej” var på hon stängde dörren till garderoben. När hörselprovet var avklarat och jag kom ut ur garderoben, ursäkta formuleringen, tittade sköterskan på mig med cockerspanielblick och jag såg hur hon tänkte frenetiskt för att komma på hur hon skulle framföra resultatet. Jag förbigick henne och frågade om det fortfarande är 0% på vänster öra och cirka 40% på höger. Jag hörde stenen som föll från hennes hjärta när hon sa ”så du känner till vilken hörsel du har.” Jag förklarade varför jag var där och hon såg betydligt gladare ut när jag gick därifrån.

En vecka senare kom en kopia på företagsläkarens brev till Försäkringskassan med posten. Jag läste första meningen och fick spel. Han hade skrivit helt fel arbetsgivare. För att bespara en receptionists eller företagsläkaren i fråga de svalvelosande salvor som kom ur min mun bad jag min sambo att ringa. Hon gjorde det, felet justerades och ett nytt brev skickades till Försäkringskassan där det uttryckligen även stod att brevet de hade fått några dagar tidigare var fel och att de skulle bortse från det. Ytterligare en tid senare damp det ner en blankett från Försäkringskassan. Jag fyllde i den och returnerade. Dagen efter kom ytterligare en blankett som jag också fyllde i och returnerade. Två dagar senare kom det en tredje blankett. Denna var för ansökan om arbetsrelaterade tekniska hjälpmedel. Jag fyllde i så gott jag kunde men uppgifter om vilken utrustning jag sökte och vilket värde den betingade hade jag inte en susning om. Ville inte chansa eller göra något fel eftersom det skulle krångla till situationen och ärendebehandlingen. Tog med mig blanketten till jobbet och gick till Hörsam på lunchen. Visade sig vara en himla tur.

Av audiologen som ja varit hos tidigare fick jag veta att grundförutsättningen för att ansöka om arbetsrelaterade tekniska hjälpmedel är att den sökande har hörapparat. Första frågan på blanketten var också ”Har du hörapparat?” och svarsalternativen var ”Ja” respektive ”Nej.” Jag hade så klart kryssat i ”Nej” eftersom jag inte har någon hörapparat än. Det nejet hade direkt renderat avslag hos Försäkringskassan och mitt ärende hade avslutats. Chansen att få hjälpmedel hade förverkats. Allt på grund av otydlig, eller rättare sagt, ej framställd information. Audiologen förklarade att hon gör ansökan åt mig så att det går helt rätt till. Skönt tyckte jag, men hörapparat då? Vi bokade in en tid några veckor senare. Måndagen den 27:e juni för att vara exakt.

Klockan åtta på morgonen den 27:e juni klev jag in i Hörsam-butiken i Malmö. Kändes bra och skönt att äntligen ha nått så långt och att min förmåga att höra snart skulle förbättras radikalt. Hon visade några modeller och förklarade hur det hela fungerade med basmodell kontra dyrare modeller och ansökan om hörselpeng. Jag är pryltokig och fastnade givetvis för en modell som inte var i basutbudet. Men den var fantastisk i sina funktioner med bl.a direktkontakt med mobil så att jag jag i hörapparaten har en inbyggd handsfree. Behövde bara sätta en trådlös medföljande mick på min tröja. Fantastiskt smidigt eftersom hörapparaten i sig annars är i vågen för så väl telefonen som en handsfreelur. Hörapparaten hade en del andra coola finesser också och man ska aldrig underskatta det psykologiska värdet i att ha coola prylar. Efter hörselpengen skulle den hörapparaten kosta mig 7-8000,00 SEK. Kan kanske få min chef att betala det om jag ber snällt. Hörapparaten är trots allt till största delen en nödvändighet för att jag ska kunna fungera normalt på mitt arbete.

Jag bad audiologen att förklara skillnaden mellan att gå till Hörsam och sjukvården. Min tolkning av informationen på Region Skånes webbplats var att det inte spelar någon roll. Man betalar samma slant på både ställena och har i princip samma utbud av hörapparater att välja mellan. Visade sig att min tolkning inte var riktigt korrekt. Eftersom min hörselnedsättning på mitt högra öra beror på Ménièrs sjukdom och endolymfatisk hydrops (försök säga det klockan 01 en lördagskväll) skulle jag enligt regelverket, som det inte stod något om, vända mig till sjukvården. Hörsam hanterar inte en människa utifrån aspekten av en sjukdom och de får ej heller tillgång till mina journaler även om jag samtycker att de kan få det. Sekretesslagen är start i Sverige. Bra i vissa fall, väldigt dåligt i andra kan jag tycka. Faktiskt visade det sig att om jag gick mot regelverket och valde att skaffa en hörapparat via Hörsam betraktar sjukvården mig på ett sätt som gör att jag fick betala en avgift för framtida undersökningar relaterade till hörapparaten. Jag förstod inte riktigt vad audiologen sa kring det där med regelverket och jag kan ha missuppfattat det helt. En sak är säker dock, jag var inte särskilt nöjd med informationen jag fick. Det kokte lite grann inombords då hon uttryckligen bad mig att kontakta sjukvården och min läkare istället för att via dem skaffa hörapparat. Lämnade Hörsam utan att ha skällt på henne eller kommit med bitska kommentarer. Tack KBT!

Åter fick min sambo rycka in och ringa. Nu ringde hon Öron, näsa, hals på Lunds Universitetssjukhus. De svarade att jag inte skulle vända mig till dem utan till avdelningen för audiologi men att det oavsett behövdes en ansökan från mig eller min läkare. Då min läkare har semester till den 15 augusti skickade de en ansökningsblankett till mig som jag själv kunde fylla i och returnera. Ansökningsblanketten kom idag. Jag fyllde i den på fem minuter och returnerade den ytterligare fem minuter senare. Nu står jag på ruta ett, den precis efter rutan Gå och håller tummarna för att de också anser mitt fall vara så pass akut att de prioriterar mig i kön. Beskedet via telefon är 60 -90 dagars väntetid.

Jag spenderade en hel vår med att försöka vara alla regler till lags och följa den ordning som jag trodde var korrekt. Har lärt mig att alla frågor bör ställas från början och av mig själv då. De saker jag inte frågar om får jag inte heller information om verkar det som. Känns väldigt tokigt och jag kan absolut inte förstå hur hörseln i vissa fall inte lägre anses tillhöra kroppen men i andra fall ska den definitivt tillhöra kroppen och ve dig om du väljer fel alternativ. Nu tappar jag inte drivet bara för det här krånglet. Min terapi har lärt mig mycket och jag fokuserar inte alls på det negativa eftersom jag inte kan påverka det. Missuppfattningar och otydlighet har orsakat det hela. Det är överspelat. Nu ser jag positivt på att ha tagit rätt väg och på att snart ha en handsfree som är nästan osynlig. Hur coolt är inte det!

För övrigt anser jag att tänderna också tillhör kroppen och att tandvården självklart skulle falla under landstingets vingar, men det är en annan femma…

4 thoughts on “Cirkus Hörapparat

  1. Kan bara åter igen konstatera att man måste vara riktigt frisk för att kunna vara sjuk i det här landet. Sjukt och tragiskt. Hoppas det löser sig snart med hjälpmedel.

  2. Chansen är väl inte direkt stor att det går undan nu i semestertider, men jag hoppas verkligen du får hjälp så snart som möjligt. Vet precis hur det känns när man går och väntar på läkartid och hoppas och hoppas att det ska bli bättre. Håller tummarna för att det går bra!

Kommentera

