En härlig förmiddag på Romeleåsen

Cykel i vila.

Under dagens terrängcykling på Romeleåsen slogs jag flera gånger av hur makalöst vacker naturen är i den regionen. De mest ljuvliga bokskogar över böljande kullar. Häpnadsväckande vyer. Vi var tio cyklister idag, vid ett tillfälle kom någon efter några minuter på att vi alla stod helt tysta och bara njöt av naturen. Skåne är så obeskrivbart mångfasetterat. Älskade Skåne.

Vi stannade till vid den enorma Rhododendron som jag har skrivit om tidigare. Lika imponerande idag även om blommorna har börjat att se sina bästa dagar.

Stefan och Henrik i samspråk innan vi kör rakt fram, in i bilden så att säga, där det inledningsvis var lätt nedför som övergick i brantare och brantare. Å hej vad det gick! Vid foten av branten låg en väldigt lerig bäckfåra och med en bro över. Tvärnit. De framför mig lättade upp framhjulet på bron och cyklade över den samma. Jag gjorde det också. Kan de kan jag, tänkte jag. Bron slutade tvärt med en nivåskillnad ner till marken på andra sidan på cirka en halvmeter. Jag drog åt mig styret så hårt jag kunde och hann med att göra. Landade ganska plant på marken tack och lov. Hade lika gärna kunnat slå runt helt. Det finns så många tekniker jag inte har en susning om, men lär mig aldrig om jag inte vågar.

Underbar vy ner mot Veberöd. Så vackert. Omöjligt att återge det böljande och kuperade landskapet på en bild. Du som tror att Skåne är platt har fel. Väldigt fel. Och nej rättstavningsprogrammet, skriver jag Veberöd menar jag Veberöd, inte vetebröd.

Lite fakta om dagens runda:

  • Vi klättrade 1300 meter.
  • Min högsta hastighet var 39,3 km/h.
  • Jag ramlade tre gånger. I samtliga tillfällen föll jag åt höger. Vilket var skönt för mitt vänsterknä som fortfarande har ett ömt blåmärke från en MTB-tur förra veckan.
  • Se hela rundan här.
Kommentera

