Porträtt i befintligt ljus

För någon vecka sen och poträttffotograferade jag en tjej i Malmö. Vi skulle ta studiobilder och utomhusbilder men av olika anledningar, framför allt dåligt med tid som sammanföll, blev det enbart bilder utomhus i befintligt ljus. Här är några bilder och en kort beskrivning av respektive set up. Hoppas att någon kan ta till sig tips av dem, om inte kan ni njuta av bilder på en intressant människa. Nelly Mathilda Fredlund heter hon och är aktiv politiker. Nu var det dock inte för att hon är politiker som jag fotograferade henne utan för att jag ville hjälpa henne. Nelly har fibromylagi och är sjukpensionär. Hon behövde nya foto som hon kan använda som bl.a pressbilder. Med den ekonomiska situation som följer av att vara sjukpensionär tyckte jag att det kändes självklart att ge henne lite foto. Nelly har på grund av sin sjukdom en del behov som många dels tar för givna och dels inte tänker på. Om du vill hjälpa henne läs det här.

Lite av ett smygfoto när Nelly fick telefonsamtal. Jag hade redan placerat henne i skuggan från flera stora träd inför bilden här under. Såg dirkt hur avslappnad hon blev av att prata i telefon och tryckte av en serie exponeringar.

Placerad i skugga och en runt en halvmeter framför en trädstam för att få dels ett soft ljus och dels en bakgrund som inte lockar blicken med något intressant.

Den här bilden tyckte jag själv blev bäst. Nelly hävdar att det är modell-för-en-dag-stuk men jag tycker den utstrålar värme och bra kontakt. Här står hon i halvskugga med solen i ryggen. Solen kastar punktljus genom lövverken på hennes hår och axlar. Jag har placerat en guldfärgad reflexskärm framför henne och studsar tillbaka ljus på henne. Bakgrunden är också vald med tanke att inte ta uppmärksamhet från modellen.

One thought on “Porträtt i befintligt ljus

  1. Här letar man fototips och inspiration och får Nelly stort i ansiktet 😦
    Dagen kunde börjat bättre. Helt ok tips däremot.

Kommentera

