Släpp kontrollbehovet, bli social och vinn


Figuren kan representera ett företag lik väl som en privatperson. Den gemensamma nämnaren ligger i kontrollbehovet.
•••••

Kontrollen har runnit det etablerade ur händerna till stort förtret för vissa. De som med ett behov av att kunna kontrollera andra och envist vill försöka mata in åsikter och ett enkelspårigt synsätt i alla de möter, lider nog av utvecklingen. Det är dags att anpassa sig eller finna sig i att bli bortglömd och ifrånkörd. Man kan inte hejda utvecklingen!

Tekniken har idag flyttat makten från de etablerade strukturerna som t.ex redaktioner, företag, elit och expertis, till användarna. När jag idag behöver hjälp med något eller vill kolla upp en produkt vänder jag mig i första hand och oftast direkt till webben. På diverse portaler och sidor gör jag snabbt produkt- och prisjämförelser och får en uppfattning. Via Twitter och andra nätsociala kanaler får jag en direkt dialog med användare och all erfarenhet, tips och råd som de kan ge mig. Utan att ens ha tänkt tanken att besöka en butik eller kontakta ett företag får jag tämligen snabbt en tydlig bild av en produkt eller tjänst. Det är så här tekniken nyttjas idag och den som tror att utvecklingen kommer att stagnera tror fel.

Företag och butiker måste närma sig användarna d.v.s sina presumtiva kunder, via tekniken och de område som dessa använder. Det går inte längre att sitta och vänta. Interaktion och konversation är idag helt nödvändigt att ha inte bara i det verkliga livet utan i högsta grad även på webben. Idag sker interaktionen och konversationen via länk- och kunskapsdelning mellan användarna (konsumenterna) och de allra flesta företag står helt utanför. Företag måste sträva efter att delta i konversationen, att utnyttja tekniken och möjligheterna som webben ger idag. Annars kommer de att få det väldigt svårt.

Utvecklingen nu pekar på att mer och mer blir socialt, d.v.s att någon form av socialt nätverk kopplas till ett företag. Det kan vara att de finns på Twitter och Facebook samt har en chat på sin sida eller ett forum. Självklart kräver det en resurs som monitorerar och hanterar dessa bitar men tänk vilken vinning det ger. En chat behöver dessutom inte vara öppen konstant utan man kan ha uttalade öppettider. Det handlar om tillgänglighet, konversation och interaktion. Att sudda ut gränser. När vi idag sitter på webben och jämför, verifierar, kollar utbud, söker referenser, tips och erfarenheter är det sällan, om någonsin, som ett företag eller en butik direkt deltar i konversationen. Användarna äger tekniken och utnyttjar den till fullo. Världen är på väg att bli transparent och förlegade tankar om slutenhet och maktkontroll håller inte längre. Bara att acceptera och anpassa sig.

Mitt resonemang gäller självklart lik väl för en individ som för ett företag eller myndighet. Den som idag inte accepterar utvecklingen inkluderat känslan för konversationen och interagerandet kommer också att få det svårt. Det blir enbart fel att försöka hålla fast vid ett gammalt synsätt baserat på kontroll och styrd åsiktspåverkan. Människor genomskådar det och den som då inte väljer att förändra sig lär få det svårt att fullt ut tillgodogöra sig tekniken och allt den för med sig. Tekniken kräver att även individen anpassar sig. Ett icke socialt beteende håller inte i längden. Om man är transparent, mottaglig, förstående, deltagande och accepterar andra människors åsikter kommer man att så väl i verkliga livet som på webben, komma väldigt mycket längre. Och långt vill vi väl alla komma. Ett härligt nätverk är en god grund att bygga vidare på. Med rätt inställning och agerande följer man med i den utvecklingen som nu pågår och lär sig utnyttja den och dra fördelar av den. Det kan knappast finnas en enda anledning till att sätta sig emot och vem vill ha en situation där användare tvingas blocka andra användare, sätta gränser, spärrar och bygga barrikader?

Så om du som läser det här håller fast vid gamla värderingar och bär på ett behov av att kontrollera istället för att interagera, lägg ner. Öppna upp. Släpp till och in! Bli social. Acceptera att allt blir socialt. Sociala nätverk is the shit!

Annonser

2 thoughts on “Släpp kontrollbehovet, bli social och vinn

  1. Ping: Tweets that mention Släpp kontrollbehovet, bli social och vinn « Jens Rydén -- Topsy.com

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s