Den första simtävlingen

Idag var Oscar med i sin första simtävling. Alla grupper med de yngre simkunniga barnen deltog och alla fick medalj. Det var en tävling för att få dem att känna på det här med att vara med i en simtävling. Det handlade om att besegra sin egna nervositet och att delta efter bästa förmåga. Simklubben gjorde ett fantastiskt arrangemang med funktionärer och speaker som presenterade varje barn och vilken bana det startade på, meddelade tider och annat precis som på en elittävling. Stort att vara sju år, få stå vid en startpall och höra sitt namn presenteras för fullsatta läktare.

Tyvärr är Oscar inne i en period då han inte alls kan se och glädjas av allt han kan. Det blev tre lopp: frisim, ryggsim samt bröstsim samtliga à 25 meter och Oscar var inte först i mål i något av sina lopp. Han dissade sig själv fullständigt. Jag tycker det är hemskt jobbigt att ta den diskussionen och hjälpa honom ur det, men jag vet att det inte finns något alternativ. Han var besviken en lång stund och har inte förrän alldeles precis kommit på lite andra tankar. Medaljen vill han dock inte se. Än.

Har du haft barn som drabbats av tävlingsdemoner, prestationsångest och duktighetskomplex? Vi tar gärna mot tips på metoder som kan göra spel, idrott och lek till vad det är, en glädje över att få röra sig och göra roliga saker.

Liter mer bilder:


Startögonblick


Fokus på kaklet 25 meter bort.


Ryggsim. Oscar imponerade på mig med en teknik han inte alls fått till tidigare.


Som gammal tävlingssimmare njuter jag av det fina släppet ur vattnet med avslappnad handled.


Det är full satsning från Oscars sida.

Jag är oerhört stolt över Oscar. Vad han presterar spelar ingen som helst roll. Livet är inte en tävling. Jag älskar honom gränslöst och villkorslöst oavsett.

5 thoughts on “Den första simtävlingen

  1. Så duktig han är! Det bästa ni kan göra är att låta honom sätta upp ett eget mål innan, som innebär något han ska klara av i jämförelse med sig själv. Alltså inte i konkurrens med någon annan. Hitta på ett pris också. Det kan vara en viss tid, eller något tekniskt som du säkert kan komma på. Inte konstigt om han blir besviken, om enda målet är att komma först. Särskilt om du har varit tävlingssimmare och vunnit mycket.
    Med tiden blir han förstås mindre känslig.

    • Jag vill inte att han ska ha andra mål än att ha roligt. Vill inte väga in belöningar. Har själv fått den metoden under min uppväxt och det gav mig precis motsatt effekt.

      Jag vill att han ska njuta av känslan att klara av något. Att vinna över sig själv, så som han gjorde för en vecka sedan då han tog Simborgarmärket trots att han själv var helt säker på att han skulle misslyckas. Den glädjen.

      Angående min egna idrottsbakgrund… Jag har tävlat aktivt i många idrotter vunnit några enstaka tävlingar i golf men i övrigt aldrig varit speciellt duktig eller framgångsrik. Var sjukt dålig förlorare och lyckades inte arbeta bort det förrän jag var närmare trettio år. Det är en anledning till att jag inte vill fostra min son i en anda av att han ska prestera. Ska vara duktig. Tävlingshets.

      Jag vill som sagt, att han ska finna glädjen i att göra saker och vinna över sig själv efter hans egna förutsättningar.

  2. Skojar du? Är det Oscar som dyker i på den översta bilden? Jag önskar att JAG kunde dyka sådär – jag kör mer köttbullestilen om jag ens vågar hoppa i med huvudet först.

    • Hahaha! Jajamen, det är Oscar. Med simglasögonen på sig och de sitter kvar även efter att han har dykt i. Köttbullestilen förekom också bland alla startande, liksom sprattlande-kråkan-stilen, men det var bara några få barn, de allra flesta dök i med huvudet före precis som Oscar.

Kommentera

