Efter stormen

Efter regn kommer sol. Natten till tisdagen rasade en ordentlig storm över Skåne. Själv hörde jag inte den på grund av min usla hörsel, men sambon berättade hur det hade låtit. På tisdagsmorgonen såg jag att våra solstolar och lite andra saker låg utspridda i trädgården. I den stunden tänkte jag direkt att jag under eftermiddagen skulle ta en paus i jobbet och gå ner till havet för att fotografera islossningen som jag då misstänkte skulle vara i full gång och ge spännande bilder. Till saken hör då att det i måndags låg is cirka 300 meter ut. Dagen gick och ett lunchmöte i Lund samt ytterligare jobb och en kopp kaffe senare klädde jag mig vindtätt och gick ner till Öresundskusten.

Oj! var min spontana tanke när jag kom ner dit. Stormen hade verkligen varit effektiv och gjort sitt yttersta för att ta bort så mycket som möjligt av vintern. Det fanns inte så mycket som ett isflak i havet så långt jag kunde se. På stranden låg det isflak dock. Tillsammans med sjögräs i drivor låg det större och mindre isflak i en salig röra.

Min tanke om att fotografera islossning gick om intet. Våren hade redan kommit och jag missade ögonblicket. Förmodligen skedde det medan jag sov. Spelar ingen roll. Islossning är ett tydligt vårtecken och oavsett hur det går till och om jag missar ögonblicket, njuter jag fullt ut då jag med ett Zlatan-leende konstaterar att våren är på gång.

När jag kom hem igen såg jag att många knoppar har börjat att titta upp genom jordskorpan i en rabatt.


Stormen förde in mycket sjögräs till stranden.


Snäckor, vass, sjögräs och en sandstrand som snart är varm, smeks av badvänligt hav och trampas av bara fötter.

Kommentera

