År 2011 • Träning, träningsutrustning, lopp, foto och möten

År 2011 ska jag ta de sista stegen för att nå den kroppsnivå som jag satte mig för att komma till den där dagen i oktober 2008 då vågen visade tresiffrigt med väldigt god marginal och jag hade mått som en höggravid. Bestämde mig då för förändring. För mig passar inte alls dieter, program och olika kurer. Är helt säker på att det inte finns någon långsiktighet i de metoderna överhuvudtaget. I grund och botten är det hela väldigt enkelt och elementärt – ät mindre och rör dig mer.

Jag har aldrig fokuserat på vikt utan mer på en känsla av att kroppen är i trim och att jag trivs med hur jag upplever det jag ser i spegeln. Mitt midjemått är radikalt minskat på de här drygt två åren. Ja så pass att jag tvingas sälja mina kostymer då de inte går att sy in så mycket och samtidigt få en bra passform. Säger för övrigt en del om hur sällsynt det är att se mig i kostym.

Under julafton åkte jag på en förkylning vilket var ett bakslag. Gjorde misstaget lillejulafton att efter en löprunda ge mig på att skotta snö och trodde att jag inte skulle bli kall pm jag höll tempo på skottningen. Inte så smart om jag ska vara efterklok. Kläder blöta av svett blir iskalla väldigt fort om inte ett kroppsarbete i form av t.ex löpning upprätthålls. Att skotta snö är visserligen svettigt men inget i jämförelse med ett träningspass. Ja, ja, ja, jag lär mig kanske. Någon gång.

Att ha mål är för mig viktigt och jag har anmält mig till Göteborgsvarvet och Cykelvasan. Är lite gramsen över att Cykelvasan kolliderar med nya Malmö Halvmarathon men jag väljer hellre nio mil cykling i fäders spår än ännu en halvmara. Det roliga och lockande med Malmö Halvmarathon är sträckningen som går på platser där det är stört omöjligt att springa i vanliga fall. På så vis hade det stadsloppet varit en höjdare. Göteborgsvarvet är riktigt roligt så jag kan lugnt förlika mig med tanken att strunta i Malmö Halvmarathon. Jag kommer att anmäla mig till ett par andra långlopp på cykel och Billingeracet, Lida Loop samt Bockstensturen lockar mig mycket. Lidingöloppet hade också varit kul att genomföra. Känns som ett lopp alla vi som gillar långdistanslöpning bör ha i vår meritförteckning.

Min gamla mountainbike (MTB) sålde jag i samband med att jag flyttade till Malmö 1997. Då kändes det helt enkelt rätt att sälja den för jag hittade dels inte några bra platser att cykla på utan att jag lastade cykeln i bilen och gav mig bort från stan. Vid den tidpunkten i livet lockade inte den tanken mig. Förra året köpte jag en hybridracer, en Nishiki Ultra Pro handbyggd i Göteborg som alla förstår av märket – eller inte – och kompletterade min löpning med cykelpass. Det tände min gamla cykelnerv som redan i tonåren initierades av en cykelfanatisk far och resulterade i landsvägstävling på klubbnivå. När så några av de jag följer och pratar med på Twitter började skriva om Cykelvasan och jag kollade upp vad det var för något tände även den gamla MTB-ådran och jag lovade dem att vara med i Cykelvasan 2011. Nu är jag som sagt anmäld till loppet och en MTB gav jag mig själv i julklapp. Den är på väg hem i skrivande stund och jag längtar efter att få montera den och ge mig ut i terrängen. Valet föll efter många timmars jämförelser av märken, modeller och priser på en Canyon, Grand Canyon Al 8.0 köpt från Tyskland via företagets nationella kontor i Sverige. En cykel av 2010 års modell och därför prissänkt 2500 SEK. Ett klipp!

Jag snubblade på ett MTB-sällskap i Malmö under min jakt på en cykel. De träffas varje vecka och cyklar tillsammans. Blir tidiga lördagsmorgnar för mig framgent i sällskap med andra cyklister i Malmö Terrängcyklister. Ska bli grymt kul att träna tillsammans med andra och även att få lära mig att meka med mina cyklar på ett korrekt sätt.

Företaget där jag är anställd sponsrar en av världens bästa i triathlon och duatlon långdistans. Hon heter Camilla Lindholm. Camilla har föreläst vid hittills ett tillfälle för oss anställda. Det har givit mig en väldigt förändrad syn på träning, kost och kosttillskott. Nu ligger förslag på träningscoachning från henne samt kostrådgivare. Ja, vår VD har genomgått en 40-årskris han också och har sen den stora dagen genomfört Svensk Klassiker, en halv Iron Man och tränar för en hel Iron Man till sommaren. Själv är jag också sugen på att genomföra en triathlon men är lite mer sansad i mina planer och väljer att i så fall göra en Olympisk distans i egen regi alternativt om jag hittar en tävling över den distansen.

År 2011 ser verkligen ut att bli ett roligt och spännande år med andra ord. Nu gäller det inte bara träning och lopp utan även på andra fronter. I mars har jag inbokat en fototräff på Gotland med utgångspunkt från Visby. Det blir mitt första besök på öyn och av alla bilder jag har sett därifrån vet jag att det kommer att bli en underbar upplevelse och garanterat det första besöket av många på Gotland. I samband med Göteborgsvarvet blir det en träff med många av dem jag umgås med på Twitter, så kallade twenner, och det blir en långhelg i Göteborg. Cykelvasan är det också flera av mina twenner som ska genomföra. Det blir umgänge i Lindvallen både före och efter loppet. Underbart roligt. Många twenner som kommer att bli vänner. Härligt! Vilka möten!

Redan i morgon blir det fotoutflykt med två gamla twenner som blivit vänner och på tisdag kommer en vän till lika före detta twen på besök. Året börjar underbart! Jag är alldeles lycklig och full av energi. Ménièrs sjukdom må tuta och brumma bäst den vill nu för det här året kommer oavsett hur många gånger jag säger ”ursäkta, vad sa du” att bli ett riktigt bra år. Ett grymmeår!

Nu kör vi!

••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Träningsutrustning är ett måste och som dem av er som också tränar vet är det inte helt billigt. Jag vill gärna dela med mig av mina länkar till bra nätbutiker för sportutrustning och i synnerhet cyklar och cykelutrustning. Att handla från Tyskland är inte speciellt krångligt i dag och när man kan köpa t.ex en hjälm för halva priset mot här hemma förstår ni att det är oerhört intressant.

Tips på butiker för träningsutrustning:

  • Nishiki – fantastiskt fina cyklar från staden Göteborg.
  • Canyon – välutrustade och rejäla cyklar med bra komponenter till klart trivsamma priser.
  • BIKE24 – Här hittade jag en MTB-hjälm för 540 SEK. Samma hjälm kostar 999 SEK i en svensk nätbutik. Ja, frakt och eventuell tull tillkommer, men om du passar på att köpa mer vid samma tillfälle sparar du en rejäl slant. En semestertripp till Tyskland kanske?
  • Chain Reaction Cycles – Verkar alltid ha utförsäljning med upp till 60% rabatt.
  • Bikeparts-Online – Precis vad namnet antyder. Prisvärt!
  • Bike-Components – Mer cykeldelar. I mängder!
  • Globetrotter – Fysiska välsorterade butiker som även finns online. Köln ligger inte långt bort om du bor i Skåne.
  • Bike-Palast – Cykelpalatset
  • Bike-Discount – Bra priser på cyklar. Riktigt bra!
  • Bornmann Radsport Gmbh – Här får du vara lite finurlig och helst kunna mer än att beställa en öl och en wienerschnitzel på tyska. Men värt besväret!
  • Wiggle – Prisvärt, välsorterat och bra fast att det är en butik baserad i England.
  • Bikebuster – En butikskedja i cykellandet Danmark. Stanna till hemma hos oss på en kaffe innan ni kör över bron.

Å så några baserade i Sverige:

Det finns säkert fler och om du har några bra tips skriv gärna in dem som kommentar.

4 thoughts on “År 2011 • Träning, träningsutrustning, lopp, foto och möten

    • Ah, hur kunde jag glömma dig. Jag ska bjuda dig på stuvade makaroner och stekt falukorv och förhoppningsvis få ta med mig la famiglia ner till dig på Sicilien. Lovar att du ska få en egen bloggpost, minst en egen. Den första ska heta ”Helena moffar mackisar.”

  1. Hej, hittade din blogg när jag googlade på lite lopp.

    Noterade att du missat att nämna de nya loppen i Malmö – MalmöMilen (10 km löpning centralt i juni) och Malmö Velo Classic (cykellopp med gemensam start i september).

    Verkar passa din (och min) träningsprofil!

    M v h

    Erik Johansson

    • Tyvärr missar jag både MalmöMilen och Malmö Halvmarathon. Halvmaran krockar med Cykelvasan. Malmö Velo Classic låter trevligt, ska bara kolla hur det ligger i förhållande till de långlopp för MTB jag har tänkt att köra. Har även en hybridracer med tempostyre och det får man ju inte ha på cykellopp. Går att ta av men då har jag bara ett rakt styre och att cykla 12 mil i en upprätt sittställning lockar inte alls.

Kommentera

