Fotosöndag • Tema Rock n’ Roll

Veckans tema i Fotosöndag var Rock n’ Roll och det triggade mig att utmana mig själv och ge mig på något jag inte tidigare gjort. För mig handlar Fotosöndag om just detta, att utmana sig själv och att inspireras och inspirera de andra i gruppen med sina bilder. En process som för mig går via kommentarer på bilder. Att verkligen försöka skriva varför man tycker som man gör om en bild. Kanske även lägga till en tanke på alternativ fotografering på det aktuella motivet. Man utvecklar sitt egna bildtänk oerhört mycket genom att utmana det och förmedla med ord vad man känner för en bild.

Jag tänkte på drömmen om att bli rockstjärna. Hur man står vid början av något och drömmer framåt. Själv stod jag och en kompis i hans föräldrahems källare och vevade järnet på vars ett tennisrack till tonerna av Ballroom Blitz eller någon tidig KISS-dänga. Via att trubadura på gatorna i Göteborg hamnade jag så småningom i rockband. Två stycken om jag ska vara petig. Det första bandet kallade vi Guns å Rogers och det andra Sixpack, båda spelade covers. Inte speciellt unika tolkningar mer än då vi i Guns å Rogers tolkade Jag hade en gång en båt. En ännu rockigare och tyngre version än vad Attentat en gång gjorde. Vi inledde låten med introt till Smoke on the Water. Det var inte så smart visade det sig när vi hade en spelning på en HD-klubb. Jävlar vad ilskna de blev när vi inte spelade Smoke in theWater utan något trams på svenska. Ja, vi spelade hela Smoke on the Water direkt efter. Sju gånger i rad…

Till veckans temabild så. Jag fick idén att placera en gitarr långt bort och ljussätta den i en varm ton och sen ha en rocker nära kameran ljussatt så att det blir en tydlig siluett. För att ljussätta och få fram siluetten hade jag sen tidigare erfarenheten och kunnandet. Man använder en blixt med raster och riktar snett mot kameran så att ljuset träffar motivet. Hjälper även till att göra bakgrunden ännu mörkare. För ljussättning av gitarren i bakgrunden fick jag experimentera mig fram och i den slutliga bilden har jag använd ett tjockt akvarellpapper som jag tejpade runt blixtens reflektor som en halv meter lång snoot. Papprets ton i kombination med en svagt ställd blixt gav en varmare ton är direktljuset från blixten med raster. Mitt emot blixten med raster placerade jag en stor guldfärgad reflexskärm för att lätta upp skuggan på ryggen.

Min son agerade villigt modell. Jag målade tatueringar på honom med tuschpennor. Undrar hur många pappor som ritar på sina barn? Nåja, jag är som jag är. Oscar tyckte det var roligt. Han fick låna en skjorta av mig och mina armband. Mina ringar var för stora och de hade knappast synts i bild heller i den här vinkeln. Ett nitbälte och en scarfs och vår rocker var född.

The Rock n’ Roll Dream

Kommentera

