The First Touch is the Deepest

Tisdagen den 1 december klockan 10.18 fick jag min iPad. Då låg den ännu i sitt vackra och snillrikt designade emballage. Framför mig låg återstoden av en arbetsdag. En mental prövning att fokusera på arbetet och inte våldföra mig på emballaget och slita upp det som om jag vore fem år och öppnade en julklapp. Erkänner att jag sneglade på godispåsen som innehöll min iPad och en del tillbehör, dock segrade min mentala styrka över det ivriga barnet inom mig. Den heliga uppackningen måste utföras på en plats där man kan njuta av den och leva ut fullt i den. Tillsammans med min son utförde vi en delvis rituell helig uppackning. Filmen visar hur det gick till. Och ja, jag borde läsa på i manualen hur filmning med en Canon EOS 5D Mark II fungerar…

Med iPad väl uppackad och liggandes i min hand monterade jag en skyddsfilm på den. Ett klokt beslut men lik väl lite korkat. Jag brann av iver att installera program och börja använda min iPad då jag läste den sista meningen i instruktionen för montage av skyddsfilmen: ”Låt skyddsfilmen härda på din enhet i 12-24 timmar utan att enheten slås på under tiden.” What! Var bara att plocka fram den mentala styrkan igen och tålmodigt invänta kvällen dagen efter. Tålamod Jens, har du väntat sen du beställde din iPad den 4 maj, kan du vänta i knappt ett dygn till. Yes I can!

Kvällen dagen efter kom. Med stor entusiasm startade jag min iPad. Ombads att ansluta den till iTunes. Okej, in med synkkabeln. Så, då ska vi se…  Nej jag vill inte synka drygt 200 GB musik och inte alla bilder heller. Bra det gick att avstyra. Då ska vi se vilka program jag ska synka… Nehe, det skulle jag tydligen inte, den drar in alla programmen eftersom jag har glömt att bocka ur den lilla rutan Installera nya program automatiskt. What the F! Aaaargh! Nu får jag vänta ytterligare! Sen måste jag avinstallera typ 300 program. Ja, ja ett ypperligt tillfälle för julmust och en flock skumtomtar. En flock undrar vän av ordning, ja skumtomtar kommer aldrig en och en.

Efter att ha sorterat in program i mappar och strukturerat innehållet kom så äntligen stunden då jag fick börja utforska iPad och arbeta med den för första gången. Kärlek direkt, säger jag bara. Ren kärlek. Mina mungipor gick från öronsnibb till öronsnibb. Distinkt i sin reaktion. Snabbstartade appar. Underbart! Den här apparaten känns inte på något sätt onödig. Den kommer att följa med mig som ett grymt verktyg och underhållningscenter. Har köpt en del appar men inte testat dem tillräcklig ännu för att ge omdöme. De du kan förvänta dig inlägg om dem efter hand som jag bekantat mig med dem är:

  • Keynote
  • Numbers
  • Pages
  • iBooks
  • eBokus
  • Wired
  • LIFE
  • Sköna hem+
  • En del nyhetsappar
  • Flipboard
  • Evernote
  • GoodReader
  • iBrainstorm
  • PDF HD
  • Marvel
  • Comics +
  • Comics
  • SketchBook Pro
  • Convert Units
  • Calculator HD
  • LEGO Harry Potter
  • The Feed

Sen måste jag ha en bra app för Twitter. Räknar kallt med att få tips om en dylik där.

Häng med och ta del av glädjeåkturen!

One thought on “The First Touch is the Deepest

Kommentera

