En vinterreflektion


Förbannade bil, nu kommer jag ju sent till middagen!

Det slår aldrig fel, med de första rejäla snöfallen hörs ganska omgående en massa klagosånger över SJ och lokaltrafik. Jag förstår att man kan tycka det är stressande, kallt och jobbigt att inte kunna resa kollektivt på det sätt och de tider man är van vid. Det jag inte förstår är att folk klagar på tåg- och bussbolag. Det är som om jag skulle irritera mig på min bil för att vägen är knappt farbar på grund av klassiskt skånskt snödrev.

Jag är säker på att kommunerna, vägverket och Banverket gör allt vad de kan för att hålla vägar och räls farbara. Under tiden mår vi alla bättre av att anpassa oss. Gilla läget. Inse att det tar längre tid att komma till jobbet och acceptera det.

Vädret kan vi inte påverka så sluta irritera dig på det opåverkbara. Ta det lugnt. Var glad. Le åt dina medmänniskor och den lilla delen av världen där du befinner dig kommer garanterat att bli trevligare.

Kommentera

