Porträttfoto utomhus

Fick via e-brev frågan om ett paket med studioblixtar och om jag trodde att det verkade bra. Frågan väckte mina tankar kring ljussättning och jag svarade dels vad jag trodde om paketet och dels med lite tips och tankar kring det här med ljussättning. Vet att ämnet säkert intresserar fler så jag skriver några bloggposter om det. Samtliga kommer att handla om porträttfotografering. Den första bloggposten tillägnar jag fotografering utomhus.

När jag tar porträttfoto utomhus placerar jag aldrig modellen i direkt solljus utan alltid i skugga. Om en fantastisk bakgrund omöjliggör att modellen kan stå i skugga, t.ex en storslagen vy, skapar jag en skugga som modellen kan stå i. Skuggan skapar jag genom att ta bort tyget på min 110 cm 5-1 reflexskärm och använda det transparenta material som utgör själva stommen till att skugga modellen. Här krävs att jag får assistans av någon.

Varför skugga, undrar säkert några av er. Solens ljus är ju jättebra!

Direktljus från solen är helt enkelt för starkt och gör färger mindre nyansrika. Platta helt enkelt. Gäller i synnerhet en människa med ljus hy och hår. Dock porträttfotograferar jag även en mörkhyad människa i skugga. Solen ger starka kontraster mellan ljusa och mörka partier. Kan ge en viss effekt som kan vara snygg, men för porträttfotografering anser jag att det inte blir så fördelaktigt för modellen. Blixtljus eller att leda in solljuset på modellen gör att jag kan kontrollera mängden ljus och vinkeln på det. Jag kan med bouncer eller softbox på min blixt och färg på reflexskärm skapa det ljusförhållandet jag vill ha och som ger bästa resultat för det aktuella tillfället och modellen i fråga. Ljuset från blixt eller reflexskärm ger betydligt större nyans i färger och där med en mer dynamisk bild. Ett bättre resultat.

När det gäller själva ljussättningen gissar jag att många direkt tänker teknik och ryggar avståndstagande. Mitt råd är enkelt. Strunta i att tänka teknik, det räcker med att du kan starta din blixt och att du är nyfiken samt tillåter dig att misslyckas. Att föra anteckningar på uppställningar, inställningar och vinklar underlättar processen att skapa sig erfarenhet och bygga vidare, men det är inget krav. Våga lek och experimentera. Ställ in blixten på full automatik och prova sen med olika vinklar. För att få bra förutsättningar bör du ha kabel eller radiosändare så att du kan placera blixten fritt efter hur du vill ljussätta modellen. Med blixten monterad i blixtskon på kameran har du klart mer begränsade möjligheter även om det ofta blir riktigt snyggt att rikta blixten rakt upp och fälla upp den lilla plattan, vars benämning jag aldrig minns, för att slå in lite lagom ljus i ansiktet. Ratta in blixten efter bilden och testa! Bäst om du ställer blixten i manuellt läge och krämar på allt vad den orkar att ge i ljusväg.

Har du blixten monterad på ett stativ eller en assistens som kan hålla den blir din frihet total och du kan ha hur kul som helst, under förutsättning att modellen och assistenten orkar – choklad funkar alltid som muta och uppiggningsmedel. Två blixtar och du får ännu mer kul. Går åt mer choklad men är helt klart värt det.

Lite teknik att ha i minnet när du startar är dock bra. Sätt ditt huvudljus d.v.s det ljus som modellen ska belysas med i ansiktet. Börja med att placera det cirka 45° på vänster sida av modellen. Har du en blixt är du nu klar att börja fotografera och testa olika inställningar på kameran och även på blixten om du vågar ge dig på att ställa den i manuellt läge. Prova att höja stativet så att blixten kommer högre upp. Sänk stativet. Vinkla blixten. Ge dig hän. Titta på bilden. Diskutera den med modellen och jobba vidare. Skapa. Helt underbart roligt!

Blixt eller reflexskärm?

Man kan ljussätta med så väl blixt, då syftar jag på en extern blixt till en systemkamera inte en studioblixt eller inbyggd blixt, som med reflexskärm och givetvis kombinera de båda. Har du två eller flera externa blixtar kan du skapa mer avancerade ljussättningar. Ganska självklart. Jag skulle kunna skriva mycket om detta men väljer att istället länka till ett par riktigt bra filmer som bättre än alla mina ord visar hur man kan jobba.

Nick Turpin

Bygg en snoot

I filmen som visar hur Nick Turpin jobbar ser du att de har en snoot på blixtarna. En snoot är ett riktigt bra hjälpmedel för att skapa en mer koncentrerad ljuskägla. Gör att ljuset är lättare att hantera utomhus dessutom och att det inte sprids precis överallt där du inte vill ha det. Går du till en fotobutik vare sig den är fysisk eller på Internet, får du betala en bra slant för en snoot. Finns i varianter av så väl tyg som hårdplast. Enklare och billigare att bygga en själv. Gör så här.

  1. Ta med din blixt och gå till Gallerix eller liknande butik som säljer tavlor och be att få ett affischrör som har en innerdiameter i vilken blixthuvudet ryms.
  2. Be att få två lock till röret. Du behöver bara ett lock men eftersom det är lätt att göra fel när man ska skära är det bra att ha ett i reserv.
  3. Placera blixten med blixthuvudet på lockets utsida och rita med en penna ut konturerna på locket.
  4. Skär försiktigt med en skarp skalpell ut ett hål i locket efter linjen. Hellre tight marginal än tvärtom.
  5. Skär av affischröret i två lämpliga storlekar. Jag har ett rör som är 15 cm och ett som är 30 cm. Ju längre rör desto mer koncentrerad ljuspunkt på motivet.
  6. Tryck fast locket i ena änden av affischröret.
  7. Montera blixten på din kamera.
  8. Tryck fast affischröret genom att trä locket på blixtens blixthuvud.
  9. Klart, du har en alldeles förträfflig snoot.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Jag fick ett affischrör av Gallerix på Nova, Lund. Ett med andra ord billigt och användbart blixttillbehör. Snooten kan du sen jobba vidare med och utveckla. Sätt smörgåspapper för öppningen för ett mer dämpad ljus. Färgad plast för färgat dämpad  ljus. Bara din fantasi som sätter gränserna.

Hoppas att du har fått lite blodad tand att prova ljussättning med blixt och reflexskärm utomhus. Kommentera gärna. Ska försöka svara på eventuella frågor. Om jag har skrivit något direkt sakfel vänligen påpeka det.

In i skuggan med modellen!

5 thoughts on “Porträttfoto utomhus

  1. Jättebra och instruktivt. Men jag kommer inte att fota porträtt utomhus om jag inte måste. Hur mycket modellen än står i skuggan så är det svårt att inte kisa med ögonen om himlen är ljus. Jag kan ju jämföra direkt med den bild en proffsfotograf tog av mig utomhus, och de porträtt jag senare tog själv inomhus, med hjälp av dina instruktioner.

    • Med skugga menar jag alltså in i skuggan ordentligt både modell och fotograf. Inte bara i skuggan bakom en tunn björk. Där kommer man inte att kisa med ögonen även om himlen är ljus.

  2. Ping: Tweets that mention Porträttfoto utomhus « Jens Rydén -- Topsy.com

Kommentera

