Twitter var kärlek för mig. Nu?

Jag vill inledningsvis säga att jag tar starkt avstånd från Sverigedemokraterna och den tillputsade nynazism som de företräder. I min värld existerar det inte att se sig själv som bättre än en annan bara för att man råkar vara född i ett visst land, skapad av två människor som i sin tur inte heller varken har valt var man blir född och av vilka. Det är mig så främmande att inte tillåta människor att forma sitt eget liv efter bästa förmåga. Det gör mig så ont i hjärtat att idag konstatera att så många i Sverige, som jag trodde var ett land med en upplyst befolkning, har röstat som om det vore fyllnadsval i Bremen 1930. Fy fan!

Jag blev nedstämd och förskräckt igår då tendensen av valet började gestalta sig strax efter 20.00. Orkade inte med att sitta framför teven. Satte mig vid datorn och gick in på Twitter. Chock! Va! Jag?!? Neeeeej, hörru! Flera starka personer på Twitter talade öppet om att det var skåningarnas fel att Sverigedemokraterna kommit in i Riksdagen. Man skrek ut sitt hat mot Skåne och oss som är skåningar. Då många tongivande personer på Twitter ägnade sig åt detta hakade direkt flera andra personer på och jag satt helt stum och bara tittade. Loggade ut. Ännu mer frustrerad och ledsen. Jag röstade inte på Sverigedemokraterna. Ja, jag är född i Skåne och har bott här i hela mitt liv. Hur kan det göra mig skyldig till Sverigedemokraternas valresultat?

För mig är Twitter en underbar plats där man bryr sig om varandra, försöker att hjälpa och stötta varandra. Ge av den kärlek man nu kan ge via nätet. Ni som läser min blogg regelbundet vet mycket väl vilka varma känslor jag har för Twitter. Igår kväll omkullkastades min syn på Twitter. Så många personer som jag hade stor respekt för har trillat ner väldigt många pinnhål på min respektskala. Nu vet jag inte vad Twitter blivit. Hoppas av hela mitt hjärta och tror innerst inne att det Skånehat och pissande på skåningar som figurerade igår kväll bara var frustrerade reaktioner på valresultatet. Hoppas att vi skåningar generellt sett kan få lov att komma tillbaks till Twitter. Just nu känns det svårt och inte alls särskilt roligt. Twitter är ett socialt media, inte ett associalt media…

Jag bor i Lomma kommun där hade Sverigedemokraterna efter att 5 av 11 valdistrikt räknats gått tillbaka med 0,1% sen förra valet, står sig trenden hamnar de under 4,0%. Känns skönt att kunna se folk i ögonen och veta att det rör sig sunda tankar och friska vätskor i deras hjärnor.

Edit: Med samtliga valdistrikt i Lomma kommun räknade har tyvärr Sverigedemokraterna fått fler röster. De landade på samma nivå som i Riksdagsvalet. Nu går jag och kräks.

11 thoughts on “Twitter var kärlek för mig. Nu?

  1. Jens, håller med om att tonläget var tråkigt igår men det får man nog räkna med i en demokrati, att folk får säga vad dom tycker och uttrycka sig hur dom vill. Det är inte oss skåningar dom är arga på, dom är arga på SD oavsett vilken dialekt dom talar. Vi skåningar är tjockare hud än så, om inte annat så iaf runt magen 🙂

    När det gäller twitter så var det väl första gången som det verkligen prövades i ”skarpt läge” och det kändes kanske inte helt lustigt alla gånger. Men jag tycker oxå att det visar på behovet/nyttan av att vara sig själv dvs att skylta med sitt riktiga namn och en vettig avatar på twitter och i andra social medier och att man som twittrare verkligen bör lyssna på vad folk säger innan man börjar följa dem och bli tjena och hallå med alla. Twitter skiljer sig inte från andra sociala sammanhang IRL och där är man ju inte kompis med alla.

    Twitter kanske förlorade sin oskuld igår och det är ju inte alltid rakt igenom en positiv upplevelse men man lär sig av det och med träning, träning och åter träning så blir det bara bättre och bättre. /Peter

    • Nej självklart får folk uttrycka vad de tycker. Som du skriver, vi har en demokrati. För den sakens skull kan man kanske tänka aningen längre innan man kastar skit på alla människor som bor i Skåne.

  2. Ping: Tweets that mention Twitter var kärlek för mig. Nu? « Jens Rydén -- Topsy.com

  3. Jag läste också och undrade hur fan folk tänkte. Twitter är bra på många sätt, men resonemanget igår luktade illa.

    Jag gillar skåningar. Vill bara säga det.

  4. hej Jens!

    Ja, det kan kanske fanns en viss överreaktion men jag som själv är från Skåne kan inte låta bli att skämmas för att det var den landsändan där SD var som starkast. Att döma av alla jag känner där har jag fortfarande svårt att inse att det kan vara så men uppenbarligen och det är skam. Givetvis ska inte alla skåningar dömas för detta men det går ju inte heller att blunda för problem som Vellinge etc.

    Vad gäller Twitter anser jag det vara ett medium, socialt eller asocialt, oavsett kan/bör det inte ligga en värdering i vad som uttrycks där. Allt som uttrycks ligger väl i en skala mellan alla möjliga ytterligheter. Det man dock alltid kan göra med medium, i synnerhet, i ett sånt som Twitter är ju att välja bort vad/vem man inte vill läsa.

    Jag föredrar oftast värme och kärlek men kan tycka att det inte känns ärligt om det inte också förekommer dess motpoler. Hur tragiskt det än må vara!

    Jag tycker om dig i alla fall!

    • Jag kommer aldrig att skämmas för att jag är skåning, är ju att se ner på sin egen person och det mår man inte speciellt bra av. Det leder ingen vart heller.

      Att spy galla över skåningar bara för att ett politiskt parti får många röster i det landskapet är i mina ögon sett enbart urbota dumt.

      I Vellinge fick Sverigedemokraterna drygt 5% av rösterna. Titta på siffrorna för t.ex Landskrona, Skurup och Dalby så får du nog en tydligare bild på var i Skåne problemen finns och kommer att skapas framgent.

  5. Ja, alltså att dra alla över en kam är ju precis SD:s kärnkompetens så det blir ju lite ironiskt.

    Vellinge, var ett tidigare exempel som jag tror du känner till. Jag går inte in och kollar enskilda valkretsar. Har själv bott i Dalby dock och där förvånar det mig inte att det finns många SD-idioter. Har själv träffat och anfallits av dem.

    Alla skåningar är givetvis att ta i men var tionde är en hög siffra. Det går ju inte att förneka. Generaliseringen är som dock som alltid, som du påpekar, felaktig. Allvarligt talat tror jag faktiskt att de flesta faktiskt vet det men saknar nyanseringen i sina uttalanden som sker i affekt. Alla på Twitter hatar inte Skåne heller.

    Det finns Sverigedemokrater och andra idioter överallt i Sverige och på Twitter. Vad man kan göra är att inte ge upp inför dem. Det är min åsikt.

    • Jo jag känner till det med Vellinge och mottagandet av ensamkommande flyktingbarn. Horribelt. Dock knappt hälften så många sverigedemokrater i maktens korridorer där som på motsvarande plats i Landskrona.

      Nej, vi ska inte ge upp för dumheten. Aldrig. Jag kommer garanterat att återvända till Twitter, men just nu låter jag det vara några dagar.

      Det är nu allas vårt ansvar att ta diskussionen med sverigedemokrater. När de väl har fått jublat och heilat av sig i några veckor kan man börja att försöka föra saklig debatt och diskussion. Hoppas och tror att väldigt många av de som röstat på dem gjort det i rent missnöje, inte av övertygelse.

  6. Det är alltid tråkigt när man dras över en och samma kant som något dåligt.
    Lyckligtvis så är i alla fall jag klok nog att se personer bakom röster och inte att ett helt landskap ligger bakom. Så fortsätt du att va stolt Skåning och jag hoppas du inte tappat altför mycket av Twitter så du kommer tillbaka.
    Ha en skön kväll

  7. Förstår inte detta 😮 Eskilstuna hade runt 10% på SD. Att det finns lokala problem shure, men att ha ett synsätt och uttala sig lika korkat och trångsynt som SD är ju bara tragiskt.

Kommentera

