Veckans tema i Fotosöndag

Så slog klockan 12.00 tisdag och veckans tema på Fotosöndag presenteras. Med förväntansfull nyfikenhet väntar jag på en tweet från @fotosondag som förkunnar vilket tema som gäller. Denna veckas tema är Spegling och de små kreativa hjärncellerna börjar genast spåna. En absolut favoritbild på det temat ur mitt egna bildarkiv är den ovan. Skulle vilja lägga in den i Fotosöndag-gruppenFlickr men det är ju alldeles för enkelt. Dessutom vill jag varje vecka visa en nytagen bild.

Dags att gnugga de små knölarna varma…

Bilden på snigeln ja…
En bild som tog in lilla stund att få till. Jag och sonen gick på snigeljakt i trädgården. Med oss hade vi en liten hink där vi hade lagt salladsblad i botten. Vi hittade flera aspirerande modeller och gick nöjda in i huset igen. Jag placerade en spegel på en pall där ljus flödade in från en fönstervägg åt höger i bilden sett. I 45 graders vinkel i förhållande till spegeln placerade jag en extern blixt med stor softbox. Kamera och blixt ställdes in och jag var beredd att kalla in modellerna. Ville få en bild där snigelspåret efter snigeln syntes och att det relativt långsamma djuret skulle upplevas ha fart. Valde att panorera utan stativ för att öka känslan av rörelse. Det blev många omtagningar. Sonen tröttnade rätt snabbt. Efter varje bild var jag tvungen att lägga tillbaks snigeln i hinken med salladsblad, gissar att de inte tyckte illa om det, och rengöra spegeln från snigelspår innan jag kunde kalla in en modell igen och göra ett nytt försök. Hur kul som helst! Sniglarna återplacerade vi där vi hittade dem så klart och de fick behålla salladsbladen som tack.

Vad tycker du om min bild på snabba snigeln?

One thought on “Veckans tema i Fotosöndag

Kommentera

