Utökad omfattning på kassettskatten

Copyswede är en ekonomisk förening som ägs av sina fjorton medlemsorganisationer. Organisationer som företräder upphovsmän eller utövande konstnärer kan bli medlemmar. Följande organisationer är medlemmar: Bildkonst Upphovsrätt i Sverige, Föreningen Svenska Tecknare, Föreningen Sveriges Konsthantverkare och Industriformgivare, Nordisk Copyright Bureau, Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation, Svenska Fotografers Förbund, Svenska Journalistförbundet, Svenska Musikerförbundet, Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå, Sveriges Dramatikerförbund, Sveriges Författarförbund, Sveriges Läromedelsförfattares Förbund, Sveriges Yrkesmusikerförbund (Symf) samt Teaterförbundet.

Copyswede tar del av de skattepengar staten får in på bland annat CD och DVD. Nu vill de att motsvarande skatt ska införas på hårddiskar. Anledningen är att (musik)artisternas ersättning för CD och DVD har sjunkit då Copyswede nu påstår att idag lagrar människor generellt sett musik på hårddisk istället.  Copyswede företräder då (musik)artisterna och det lagda förslaget är således för att dessa ska få betalt för musik som lagras på hårddiskar. Om du vill läsa mer i detalj om procentsatser och summor, råder jag dig att läsa artiklarna av Daniel Carlbom och Tobias Björkgren.

Copyswede skriver: ”Upphovsrätten är en individuell rättighet. Den som har skapat ett litterärt eller konstnärligt verk måste alltid ge sitt tillstånd, innan verket kan användas av andra. På samma sätt har även utövande konstnärers framföranden skydd.” De meningarna är det absolut inte något konstigt med. De stämmer till punkt och pricka och som skapare av konstnärliga verk håller jag givetvis med fullt ut. Det jag finner märkligt i det lagda förslaget är att Copyswede väljer att enbart företräda ett par av sina medlemsorganisationer med sitt förslag. Vad gör (musik)artisters verk så väldigt mycket viktigare än en fotografs, tecknares eller konstnärs skapade alster? I mitt tycke, inte något.

Jag har tagit på mig att sätta samman ett upprop, en namninsamling, från fotografer i Sverige och lämna in den som en motvikt till det lagda förslaget. En motvikt för att balansera och nyansera det hela och göra beslutsfattande instanser medvetna om att det faktiskt finns andra former av konstnärliga verk än musik. Innan jag tar tag i uppropet vill jag bilda mig en bra uppfattning om hur Copyswede har resonerat när de har författat förslaget. Av den anledningen skickade jag följande e-brev till Copyswede.

*****

Bäste mottagare!
Jag är fotograf och gick 2004 över helt och hållet till digital fotografering. Att fotografera digitalt renderar enorma mängder data som måste lagras. Mina kunder kräver att kunna efterbeställa bilder så jag måste ha ett bra och säkert backupsystem bestående av ett stort antal hårddiskar. Ja, självklart externa hårddiskar.

Nu undrar jag hur ni tänker då ni enbart ser till ett slags kulturarbetare då ni har lagt förslaget om utökad kassettskatt. Varför ska jag, garanterat i likhet med alla andra fotografer i landet, som använder alla mina externa hårddiskar till att lagra fotografier på tvingas betala en avgift till musiker för att göra detta? Var i finns logiken och rimligheten? Vem ger mig som fotograf pengar för att jag blir dagligen bestulen på bilder som jag lägger ut på nätet för att marknadsföra mig själv?

Ert förslag är ärligt talat väldigt enkelspårigt och ogenomtänkt.

Vore intressant att få en förklaring och ett bemötande som tydliggör för mig varför jag ska betala avgifter till musiker för att framgent kunna fortsätta att arbeta som fotograf.

Tack och lov bor jag 20 minuter från Danmark så om ert förslag får laga kraft lär jag ha spenderat min sista krona på att köpa hårddiskar överhuvudtaget i Sverige. Det är ju en ur svensk handel synnerligen dålig konsekvens.

Vill inte läsa något försvarstal om musik och att det skulle lagras på hårddiskar. Det är väl strömmad media folk använder. Jag själv också. Spotify funkar utmärkt och sparar mig en massa plats på mina hårddiskar som jag behöver till mina fotografier.  Om ni ändå bemöter mig med ord om att musikers verk stjäls och att de måste ha en ersättning vill jag att ni förklarar varför mina verk som fotograf inte är ett dugg viktiga i era ögon sett.

Vänligen svara i skriftlig form, jag är döv på ett öra och har en sjukdom i det andra örat som gör att jag för tillfället har mycket svårt att höra vad folk säger i telefon. Kan faktiskt inte lyssna på musik heller.

Hälsningar
Jens

jProd • Jens Rydén Production
Fotograf • Tecknare • Grafisk designer

*****

Copyswede svarade dagen efter enligt nedanstående.

*****

Hej Jens,
Tack för ditt mail om privatkopieringsersättningen. Som du kanske vet kan du som är yrkesmässig fotograf ansöka om att bli registrerad som professionell användare. Idag innebär det att du kan köpa skivor som ska användas enbart för professionellt bruk, utan att säljstället lägger över sin kostnad för ersättningen på dig som kund. Registreringen görs på vår webbplats, http://www.copyswede.se/default.asp?ML=10526.

Hur framtiden ser ut kan vi förstås inte säga något om. Men det är nog rimligt att tro att lagstiftaren tittar på möjligheten att som professionell användare slippa kostnaden för ersättning även på ”nya” lagringsmedier.

Med vänlig hälsning

Egil Ekbom
Marknadskontrollant

*****

Givetvis bemöter de inte sakfrågan, hade jag knappt förväntat mig heller. Vad som även slår mig när jag har funderat på det hela lite mer är att Svenska Fotografers Förbund (SFF) är medlem i Copyswede. De borde självklart reagera och se frågan ur en fotografs synvinkel. Framstår som ytterst märkligt att de inte gör detta. Av olika anledningar är jag inte medlem i SFF men funderar på att bli det nu för att driva frågan genom dem. Ska absolut kontakta dem och höra hur de ser på frågan och om de överhuvudtaget varit tillfrågade eller på något sätt involverade i förslaget.

Tänker i vilket fall se över och utvärdera medlemskap i Copyswede. Då ett medlemskap gör att jag kan köpa billigare CD och DVD är det positivt för mig. Förutsätter att samma princip gäller annan lagringsmedia också om en motsvarighet till kassettskatten införs även på dem. Sakfrågan anser jag fortfarande vara helt galen och jag kan inte se det som en förmildrande omständighet att jag som egenföretagare kan kringgå skatten, det gör inte förslaget mindre fel. I dessa dagar då så gott som alla har datorer och väldigt många fotograferar digitalt känns extra lagringsutrymme och externa hårddiskar för backup mer som en kringutrustning du bör (måste) ha om du är det minsta rädd om dina egna dokument, filer och bilder.

Jag går nu vidare med SFF för att göra bilden av det hela ännu tydligare. Först därefter kommer jag att ta tag i ett eventuellt upprop.

En ny bloggpost kommer då jag har varit i kontakt med SFF.

Sprid gärna informationen till alla fotografer, registrerade som icke registrerade d.v.s fotografer som bedriver professionell verksamhet lik väl som till de som inte gör det. Skatten kommer att drabba oss alla om förslaget går genom.

6 thoughts on “Utökad omfattning på kassettskatten

  1. Det känns som en väldigt konstig organisation 2010 som försöker ruska liv i något som är på väg att dö ut. Och ändå konstigare att de har medlemsorganisationer som SFF i ryggen på detta.

    Men det här öppnar ju för en massa utdöende företag som jag hörde på P3!

    Bälgkameratillverkaren som kan få in skatt från trävaruhandeln. Svenska Armborst sälskapet som kan få ersättning av svenska krut osv.

    Nej hela förslaget låter som ett dåligt aprilskämämt, och det är tragiskt att inte organisationerna där bakom drar i handbromsen. Men jag är med dig fullt ut.

  2. Hej Jens, jäklar vilket bra inlägg du har gjort här. Själv
    när jag skrev mitt inlägg var det en impulsiv motreaktion på
    förslaget som jag fann helt idiotiskt. Är själv i funderingarna
    kring att ansluta mig till SFF, så ser fram emot att höra hur de
    resonerar. Finns ju faktiskt en möjlighet att påverka de från
    insidan då också.

  3. Jag har aldrig hört talas om någon upphovsrättsorganisation
    som jobbar MED sina medlemmars kunder. Alla verkar i fientlig
    position och utgår från att alla är tjyvar. Jag tillhör skaran av
    avancerade amatörfotografer men inte har tagit steget ut att bli
    professionell. Således betraktas jag som en tjyv när jag vill vara
    god fotograf och säkerhetskopiera mina ”verk” som dessa
    organisationer alltid kallar sina medlemmars produkter. Det tar mig
    1 sekund att för alltid förstöra mitt bildarkiv så självklart
    använder jag (och många med mig) externa diskar dagligen utan ett
    uns av ”stulna verk” på. Har även källaren full av kartonger med
    CD-skivor som jag scannat in under många år. Skivor som jag äger
    rätten till att lyssna på genom det licensavtal jag förbinder mig
    när jag köper skivan. Dessa vill jag också säkerställa dess
    elektroniska existens av utan att behöva ”rippa” dem igen. Återigen
    straffas jag och får betala straffavgiften igen. Hur tänker
    CopySwede? Är det inte dag att kliva ner från hästen med
    skygglapparna och sätta sig in i oss andras digitala värld? Vi
    ”vanliga”? OM jag nu registrerar firma och blir vad dom kallar
    professionell fotograf – innebär det att jag oxå får en slant av
    denna avgift för att täcka privatkopieringen av mina verk (läs
    bilder)? Eller omfattas detta av ett regelverk som jag behöver två
    advokater vid min sida för att förstå? /Amatörfotograf med
    backup-behov. ps. Jens – Tack för bra artikel. pps. Jens – jag hör
    av mig ang beställning av Danska hårddiskar… 😉

  4. Hej
    mycket bra skrivet men undrar om detta ämne dött ut de står väldigt lite just nu hoppas inte vi köper detta för nästa sak är väl att alla ska betala vägskatt även om man inte har bil

    • Nej, jag tror inte att det har dött ut. Som vanligt i det här landet fogar vi oss och muttrar lite för oss själva men sväljer precis vad som helst i slutändan. Se bara på hur varor är prissatta i Sverige. Horribelt! Mina löparskor kostar 1900 SEK på Löplabbet och 775 SEK +frakt från en butik i England. Vi svenskar borde börja säga ifrån och inte bara svälja allt med hull och hår.

      Jag har i vilket fall skaffat ett intyg att jag är professionell användare av lagringsmedia som inspelningsbara skivor och externa hårddiskar. Mot uppvisande av det i de butiker som finns listade på CopySwede, slipper jag betala privatkopieringsersättningen. Tyvärr är det inte de direkt stora etablerade inköpsställena jag får gå till utan lite mindre butiker.

  5. Ping: Copyswedes lagvidrigheter » LarsIvarsson.se

Kommentera

