Lycka

Igår fick jag akupunktur för första gången. Har aldrig tidigare provat detta men hört att det kan mildra, linda och t o m ta bort tinnitus och besvär av Ménières syndrom. Jag har med andra ord inte något att förlora på att prova det. Alla behandlingar är bra mycket bättre än att bara gå och vänta ut att sjukdomssymptomen ska bedarra.

Behandlingen inleddes, precis som annan alternativbehandling – sjukt dumt begrepp, säkert uppfunnit av en västerländsk läkare – började akupunktören, Roger Svensson, med ett samtal och frågor gällande allt som kan relatera till symptomen. Till skillnad från västerländsk läkekonst som enbart fokuserar på symptomen för en sjukdom, fokuserar den österländska på orsakerna till en sjukdom. Symptomen går ofta att bota men det blir aldrig mer än tillfälligt ifall orsakerna till dem inte åtgärdas. En filosofi jag köper rakt av. Sen finns det givetvis undantag som i allting annat.

Jag fick min så min första behandling med akupunktur. Roger placerade två nålar bakom vart och ett av mina öron och tre nålar på ovansidan av mina fötter. Han förklarade vad han gjorde och varför han gjorde det. Gjorde mig lugn att han ger ett så starkt förtroende i sin övertygelse och genuina kunskap. Han är ursprungligen från Piteå och hans norrländska lugn väger också in i helhetsintrycket. Direkt efter akupunkturen fick jag massage av min rygg, skuldror, axlar och nacke för tredje gången på lika många veckor. Massören har nu lyckats jobba bort samtliga muskelknutar och upphakningar förutom två envisa, en bakom vardera skuldra. Igår sa hon att hela ryggen kändes mjuk och fin i musklerna. Ni som går på eller har gått på massage vet vad detta innebär. Massagen blir väldigt djupgående d.v.s den tar ännu bättre och frigör ännu mer.

Redan på anläggningen märkte jag att väldigt mycket energi och annat frigjorts i kroppen och jag kände mig lite mat och aningen suddig i skallen. Cyklade hem de sex kilometrarna i väldigt makligt tempo. Drack några liter vatten hemma. Åt en halv honungsmelon och en hög kallrökt skinka. Duschade. Blev ännu mer matt och trött. Tog det väldigt lugnt.

Efter ett par timmar ökade trycket i örat, det vill säga det besvärande brummet som omöjliggör normalt hörande, förvränger allt diskantljud och klipper bastoner. Jag kände mig yr. Kunde inte gå utan att vingla. Mådde illa. Tinnitus tilltog. Blev väldigt deprimerad och nedstämd. När man ser hur munnen på sitt eget barn forma orden ”jag tycker synd om dig pappa” men knappt kan höra honom säga det, är det svårt att vara stark. Blev väldigt trött och utmattad av den psykiska belastning som sjukdomssymptomen innebär. Rasade i säng så småningom då temperaturen i sovrummet blivit dräglig.

Sömn.

Sov länge. Vaknade. Öppnade ögonen och tittade i taket. Innan jag ens hade börjat tänka efter hur det kändes i örat hörde jag fåglar som sjöng utanför sovrumsfönstret. Jag hörde fågelsång. Första gången på en vecka. Kan du förstå hur det kändes? Jag lyssnade efter, hörde hur sonen pratade vid frukostbordet trots att dörrarna in till sovrummet var stängda. Jag hörde vad han sa utan att jag tittade på hans läppar. Jag hörde honom tydligt. Blev gripen av stunden och totalt euforiskt lycklig. Så underbart härligt! Tänk om… Hoppas att det vänder nu…

Akupunktören sa till mig att reaktionen på den första behandlingen kan bli förstärkta symptom och om det blir det är det ett väldigt gott tecken. Då svarar kroppen på akupunkturen. Jag konstaterar att min kropp svarade. Ja, som den svarade…

Känner i skrivande stund bara ett litet tryck i örat. Har knappt någon tinnitus. Yrseln är borta. Jag är pigg och mår bra.

Lycka.

8 thoughts on “Lycka

  1. Ping: Tweets that mention Lycka « Jens Rydén -- Topsy.com

Kommentera

