Vallmo

Canon EOS 5D Mark II • Canon EF 100 mm f/2.8L Macro IS USM • 1/125 sek • f/6,3 • ISO 50

I Skåne blommar vallmoängarna. Vet inte om det är en hyllning till Hollands fotbollslandslag och deras framgångar i VM. Oavsett, det är vackert. Vackert så att hjärtat blöder. Idag börjar min semester. Fem veckor nära nog oplanerade framför mig. De kommer dock att bl.a inrymma allt från fotoutflykter till triathlon och däremellan gott von och avslappning. Semestern inledde jag med ett par kalla öl till matchen mellan Holland och Brasilien. En underhållande fotbollsmatch. En aning besviken över att Brasilien inte får bättre utdelning i första halvlek. Helt klart den bästa fotboll jag sett ett landslag prestera på länge. Då jag inte gillar landslagsfotboll direkt gjorde det lite ont i hjärtat att Brasilien förlorade. Holland må vara ett bra lag men de har definitivt inte de kvalitéer som Brasilien har. I fotboll räknas målen. Holland gjorde två, Brasilien bara ett. Slutsnackat.

Efter fotbollen tog jag min kamerautrustning och gav mig bort till en vallmoäng. Kröp omkring. Sökte bildvinklar. Tänkte Fotosöndag. Såg bilden till söndagens tema på Fotosändag. Blev lycklig när min idé funkade. Kröp vidare och fick några fina bilder på en typisk skånsk vallmoäng. Bilden till söndagens tema på Fotosöndag väntar jag dock med att publicera till dess. Då dyker den upp på Flickr.

Canon EOS 5D Mark II • Canon EF 17-40 mm f/4L Macro USM • 1/60 sek • f/22 • ISO 200

Vallmon håller på att blomma över. Jag var ute i absolut sista ögonblicket. Ville förmedla storleken på vallmofältet och sökte bildvinkel med vidvinkelglugg där detta kommer fram. Himlen var typiskt sommartråkig ur fotografsynpunkt så jag ville ha en bakgrund som hade något intresse och som också gav en känsla av djup i bilden.


Canon EOS 5D Mark II • Canon EF 100 mm f/2.8L Macro IS USM • 1/100 sek • f/6,3 • ISO 50

Hur rögar man skiten? Här sänkte jag kameraögat i nivå med vallmoblommorna och sökte en bildvinkel där jag  fick en någorlunda närbild på vallmoblomman och samtidigt med känslan av den stora mångfalden.


Canon EOS 5D Mark II • Canon EF 100 mm f/2.8L Macro IS USM • 1/80 sek • f/22 • ISO 200

Gillade linjen och djupet efter spåret som en traktor har gjort på fältet. Ålade mig fram på magen tills jag hittade den bildvinkeln jag ville ha.

Ja, när jag kom hem fick jag hjälp att göra en total fästingkontroll.

5 thoughts on “Vallmo

  1. Oerhört vackert! Oerhört, oerhört vackert.
    Älskar vallmo, små tunna stänglar och en stolt vacker blomma.

    Ännu mer älskar jag ju att Holland vann! Yes, det är målen som räknas. 🙂

    Hoppas du får en underbar semester Jens!

  2. Ping: Tweets that mention Vallmo « Jens Rydén -- Topsy.com

  3. Fantastiska fält med vallmo. Avundas dig den fina miljön runt där du bor. Jag får komma och hälsa på någon gång kanske? 🙂

    Gillar balansen i första, närheten i andra ( fast där skulle jag dragit bort grässtrået i mitten av bilden ) och gillar bäst fästingrisk-bilden. Det kan löna sig att kräla omkring på en åker. 😉

    Hoppas din semester blir den allra bästa.

    Kram ❤

    • Vännen, från hjärtat tack. Du har rätt, jag borde ha tagit bort grässtrået. Ser det först nu. Lite orutinerat.

      Semester, hälsa på, kram… Blir säkert en helt suverän semester.

Kommentera

