Knattefotboll

I dag firar vi med köbepizza! High five på den Oscar.

För två veckor sedan var Oscar ledsen efter fotbollsträningen. Vid flera tillfälle hade han jättefina lägen ensam framför målet men han fick aldrig någon passning. Oscar kände sig värdelös och usel på fotboll. Varför inte någon passade till honom kunde han bara tolka som att de tycker att han är dålig. Jättedålig. Vi pratade om det och jag berättade för honom om min karriär som fotbollsspelare.

Jag var så dålig på fotboll. Helt hopplöst dålig. Det som verkade funka hemma på ängen tillsammans med en kompis funkade aldrig i ett lag och definitivt inte då det fanns något som hette motståndare och som inget annat önskade än att ta bollen från mig. En säsong spelade jag tillsammans med flertalet av de riktigt bollbegåvade pojkarna. De som så småningom spelade A-lagsfotboll och handboll. Min far lovade mig en korv med mos för varje mål jag gjorde. Jag tänkte att det måste ju vara enkelt att fixa massvis av korvar med mos i det här laget. Men jag var inte en av bollbegåvningarna. När vårt lag spelade var där tre lag på planen. Mitt lag, motståndarna och så jag. Jag var i vägen för alla. Det var i och för sig bra när motståndarna hade bollen och skjöt eller passade, men desto sämre när jag hindrade en i mitt eget lag från att skjuta, passa eller komma framåt.

I en match fick vi en straff, vill minnas att vi ledde med tvåsiffrigt mot noll. Tränaren skrek ”låt Jens slå straffen” och de andra pojkarna i laget klagade lite men lät mig plocka upp bollen. Stolt bar jag fram den till straffpunkten. I mitt huvud snurrade redan tanken om jag skulle ha lingonsylt eller Bostongurka till min korv med mos. På den tiden och i den serien för knattefotboll fick målvakten stå ungefär en meter framför mållinjen. Målvakten stod bredbent och sträckte ut sina armar åt sidorna för att göra sig så stor som möjligt. Jag tog sats. En lång sats. Sprang allt vad jag orkade fram mot bollen och skjöt en tåfjutt rakt fram. Bollen gick rakt mot mål, rullade mellan benen på målvakten och stannade en halvmeter innan mållinjen.

Min far lovade mig en korv med mos för varje mål jag gjorde. Jag fick aldrig någon korv med mos av den anledningen…

På fotbollsträningen i går spelade de match. Oscar gjorde två mål. I dag firar han och jag med köbepizza!

One thought on “Knattefotboll

  1. Din minnesbild över din ”fotbollskarriär” stämmer till 100 % med min.
    Min erfarenhet av pojklagsfotboll och som du vet har jag varit tränare/ledare, är att en kille i Oscars ålder hellre dribblar och skjuter själv än passa sina lagkamrater.

Kommentera

