Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 01 06 2010


Foto: Stellan Karlsson

Den andra fotografen jag vill presentera i serien över fotografer som inspirerar mig, är Stellan Karlsson. Precis som hos Bruce Percy är det landskapsfotograferingen jag har fastnat för hos Stellan Karlsson. Men i Stellans bilder är det även att han presenterar sina landskapsfoto i svartvitt med en alldeles ljuvlig kornighet på vissa bilder. Ni kommer att förstå och bli förälskade när ni tittar på Stellans hemsida efter att ha läst detta inlägg. Stellan komponerar ofta bilderna så att de är rena, lite åt det minimalistiska och det är precis så jag ofta försöker få mina egna bilder också. Älskar det.

Landskap i svartvitt är oerhört spännande och skapar en känsla av mystik. Ni har säkert sett svartvita bilder av Anton Corbijn, tänker kanske främst på de han tog på U2 till albumet Joshua Tree. Gråskalan gör mer än plockar bort färg, den tar även bort det vackra ur t.ex en solnedgång och skapar istället en helt annan känsla. Fortfarande vacker som jag ser det men på ett helt annat sätt. Se bilden ovan på den ensamma strandtallen. Bilden är förmodligen tagen på Österlen, vid Haväng. Föreställ er bilden i färg. Grönt gräs, mörkt gröna tallbarr och en brun stam, det djupblå havet och en vacker himmel. Du vet väl att det är lite närmare till himlen från Österlen? Inte! Det är därför ljuset är så underbart där. Kom hit, jag visar dig gärna. Tillbaks till bilden ovan. Om du nu ser den framför dig i färg och fokuserar på det. Vilken känsla ger bilden? Är det ens en lika bra bild som i svartvitt?

Prova att konvertera några av dina egna landskapsfoto i färg till svartvitt så lovar jag dig att du får en helt ny och i vissa fall kanske bättre upplevelse av bilderna. När jag skriver konvertera menar jag definitivt inte att ändra från läge RGB till läge Gråskala. Nej gör konverteringen med finess. Snyggast tycker jag att det blir om man gör det via Lab-läget. Jag kan skriva hur jag gör om intresse finns.


Foto: Stellan Karlsson

Besök nu Stellan Karlssons hemsida och låt dig hänföras och inspireras av hur fascinerande och vackert, mystiskt och spännande landskapsfoto kan vara. Det är en enorm skillnad mellan Bruce Percys landskapsbilder i ljuvliga färger och Stellan Karlssons råare mörka men ack så underbara dito.

http://www.stellankarlsson.se/

Read Full Post »

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 792 andra följare