Inspirerande fotografer • Bruce Percy

Inspiration är viktigt. Att titta på massvis av bilder som andra har tagit är helt avgörande för din egna utveckling som fotograf. Jag har en del favoritfotografer vars bilder, metodiker och sätt att komponera får mig att bli helt lycklig och ibland rörd till tårar. Skickliga konstnärer bör uppmärksammas och jag tänkte dela med mig av några favoritfotografer här på bloggen så att ni, mina kära läsare, okcså kan få ny inspiration och en kick i ert egna fotograferande. Först ut är Bruce Percy.

Som i så många andra fall, fann jag Bruce Percy av en ren slump. En väldigt lycklig tillfällighet. Jag har i många år närt en dröm om att resa till Island och uppleva det fantastiska landskapet. Fotografera. Andas. Ta in. Leva. Mmmmm, underbart. Har en god vän som är från Island och hon nämnde under en trevlig middag platsen Gullfoss. Jag blev helt betagen. Fascinerad och  extremt nyfiken. Senare på natten googlade jag efter Gullfoss och smack, där stötte jag på Bruce Percy för första gången. Jag tittade på hans portfolio. Laddade hem en podcast. Blev helt förälskad. Satt stum och såg förmodligen ut som en fågelholk. Tittade på Bruce Percys podcast från Island flera gånger efter varandra och tårarna rann ner för mina kinder. Så vackert att ögonen måste skydda sig genom att låta tårarna falla. Tårar av ren och skär lycka.

Sen dess har Bruce Percy skapat många fler podcasts av sina fotografexpeditioner över världen. Jag tycker om dem alla men är absolut mest förälskad och inspirerad av hans landskapsfotografering. Bruce berättar om bilderna, om väntan, ljuset, vinkeln i sina podcasts och det ger bilderna ett om möjligt ännu större värde. Jag har begåvats med ett välutvecklat bildseende och ser ofta bilder i alla möjliga sammanhang. När jag är ute med kameran i skog och mark befinner jag mig i en bubbla där endast jag och nuet existerar. Mina ögon ser, jag tar in, inspireras, blir hänryckt och skapar. Precis den känslan tror jag att Bruce Percy också besitter i kombination med en enorm erfarenhet och kunskap om väder, vindar, himlafenomen och färger. Bruce Percy är, liksom jag, av den bestämda uppfattningen att kameran spelar ingen som helst roll för om bilden blir bra eller inte. Läs mer om hans filosofi på hans hemsida.

Ladda hem hans podcasts, luta dig tillbaks och njut. Du har många fantastiska resor framför dig under ledning av en fascinerande skotte vid namn Bruce Percy. En rolig detalj i hans podcasts är att han skapar all musik till dem själv. Precis som skräckfilmsmästerregissören (wow, vilket härligt långt ord) John Carpenter, valde Bruce Percy att skapa sin egen musik från början eftersom han inte hade råd att anlita professionella musiker.

Bruce Percy, en sann inspiration inom den underbara konsten att fotografera landskap.

http://www.brucepercy.co.uk/

One thought on “Inspirerande fotografer • Bruce Percy

  1. ”Who knows where inspiration comes from. Perhaps it arises from desperation. Perhaps it comes from the flukes of the universe, the kindness of the muses.” Amy Tan
    och ikväll kom den med din bloggpost och film:)

    tack för den stunden, ha en trevlig kväll

Kommentera

