Foto-, fotograf- och bildtermer

I mitt 7-16-jobb arbetar jag åt ett företag som älskar förkortningar. Nära nog allt har en förkortning. Detta är rätt jobbigt och ställer ofta till problem för oss som skriver de tekniska manualerna till maskinerna företaget producerar. Jag har därför en stor förståelse för hur besvärligt många upplever det här med förkortningar och kände att jag skule vilja hjälpa andra att förstå vad förkortningarna står för. Det är även ett sätt att hålla mig själv ajour och påläst.

Kamera- och bildvärlden är nämligen inte ett dugg bättre än företaget jag arbetar åt. Varenda tillverkare av kameror och kameratillbehör älskar att hitta på förkortningar till sina produkter. I bildbehandlingsprogrammen finns det också diverse förkortningar som gör att USM inte alltid är USM.

Jag har skapat en flik på bloggen för att alltid ha förkortningslistan tillgänglig och lätt att hitta. Hoppas att alla som läser min blogg och denna lista vill hjälpa mig att rätta eventuella fel samt komplettera listan efter hand. Tillsammans kan vi skapa ett bra uppslagsverk för det samsurium av förkortningar som omger oss.

https://jensryden.wordpress.com/foto-fotograf-och-bildtermer/

Kom nu ihåg att hjälpa mig. Tack.

Kommentera

