Är mitt arbete inte värt ett öre?

Billig som ett polskt luder
En billig kreatör.

Fick i går kväll en förfrågan från en privatperson om att hon ville ha en del av bilderna på sitt barn ur den serie bilder jag tog på golftävlingen Götenehus Shortgame Masters i söndags. Hon tyckte om bilderna och ville ha dem för privat bruk. Jag blev givetvis smickrad och svarade att hon gärna får köpa bilder av mig varefter hon återkom och ville veta priset på 1-10 bilder respektive fler än 10 bilder. Då jag läst hennes svar tog jag fram prisguiden från Svenska Fotografers Förbund (SFF) och började bläddra. Hmmm, arkivbilder, privatperson för personligt bruk. Hittade inte någon prisrekommendation. I dag tog jag upp frågan med ett antal fotograf-twenner på Twitter. Varierade svar som väntat. Flera rörande överens med mig om att rekommenderade priser för företagskunder är oskäligt höga för privatperson när bilden inte ska används till annat än ett privat fotoalbum.

Positivt är att personen inte omedelbart backade ur när jag svarade att hon gärna får köpa bilder av mig. Det är tyvärr en allt för vanlig reaktion.

Jag förvånas över hur folk i allmänhet verkar tycka att det jag skapar inte är värt ett ruttet lingon men ändå vill de gärna ha mina foto och teckningar. Är exakt samma sak som att ta med sig en tavla man gillar från Gallerix eller IKEA men inte betala för den. Va kostar den pengar? Nej då vill jag inte ha den. Ja det finns människor som gör så, jag vet. Det handlar dock inte i närheten om lika många som gör samma sak från olika kreatörers hemsidor. Jag vill lägga ut en del av allt jag skapar för att visa vad jag kan och locka folk som gillar mina verk att anlita mig eller köpa befintliga verk. Om man inte syns finns man inte. Så enkelt är det. Blir förbannat trött på att höra löjliga argument som att ”du ska vara glad att någon uppskattar det du gör och vill ha det.”

När jag får min bil reparerad får jag betala för jobbet. Vill jag anlita en läkare kostar det mig. Om jag vill ta in en hantverkare för att fixa något med huset får jag vackert betala för tjänsten och det hantverkaren skapar. Vad är skillnaden mot det jag skapar?

Ett par exempel.

Tidigare i år fotograferade jag en golftävling till Örestads GK. I veckan efter tävlingen blev jag kontaktad av huvudsponsorn, en byrå bestående av revisorer och ekonomiska rådgivare, vi kan kalla dem Andersson Norberg. De ville använda tre av mina foto för att trycka på så kallade roll-ups som de sen skulle använda för att marknadsföra sig själva. Jag tackade för att de gillade mina bilder och gav dem ett i sammanhanget löjligt lågt pris – är ju ändå lite känsligt när jag sitter i klubbens marknadskommitté. Jag begärde 500 SEK plus moms per bild. Ett väldigt mycket för lågt pris. De ryggade och tyckte att det var för dyrt. Ursäkta tyckte jag som svar och förklarade att de hade fått betala minst 15000 SEK om de hade beställt ett jobb av mig som gick ut på att ta den typen av bilder de nu ville använda. Men du har ju redan tagit bilderna tyckte de. Jag tackade för förfrågan och sa att mitt pris står fast samt beklagade att de inte vill använda bra foto av hög kvalité.

En vecka senare pratade jag med vår klubbchef. Andersson Norberg hade granskat en handling åt Örestads GK. Ett dokument tryckt på inte ens en full A4. Granskningen hade tagit dem 15 minuter och fakturan de skickade Örestads GK löd på 2500 SEK. Tjena!

••••••••••••••••••••••••••••••••••

En individ på YouTube med ett lustigt nickname hade tagit några av mina karikatyrer på spelare i Malmö FF och satt samman dem i ett bildspel tillsammans med musik jag inte direkt fann lämplig. När jag såg klippet hade det visats ungefär 3800 gånger. Jag skrev till personen att det smickrade mig att han gillar mina teckningar och att så många, av kommentarerna att döma, också gjorde det. Påpekade hur tråkigt jag tyckte det var att denne inte angett mig som upphovsperson så att alla som gillat mina teckningar kunde kontakta mig för att eventuell köpa en teckning eller få en skapad. Jag förklarade vad personen har gjort för fel och vad det kostar denne om jag anmäler klippet till juristerna på YouTube. Föreslog att vi gjorde upp i godo utan att blanda in advokater och rättegång. Gav ett förslag på väldigt rimlig ersättning. Fick svaret ”Att du orkar, din jävel.”  Dagen efter var klippet borttaget. Jag blev helt paff av reaktionen. Inte en diskussion inte ens en jävla ursäkt. Gjorde jag fel?

••••••••••••••••••••••••••••••••••

Sonens gymnastikgrupp hade träningsläger. Jag fotograferade honom och de flesta av de andra barnen. En av ledarna tyckte det skulle vara roligt att se bilderna och jag la ut många av dem i ett bildspel som gymnastikföreningen kunde länka till. De ideellt arbetande ledarna blev jätteglada. Jag vet hur roligt min son tycker att gymnastiken är och hur mycket de ger honom. Är väldigt tacksam till dem och skulle aldrig få för mig att ta betalt av en ideell förening där jag själv på ett eller annat sätt är involverad. Givetvis spred sig ryktet och länken kom ut till alla föräldrar. Flera föräldrar hörde av sig och ville ha bilder. Jag beslöt att erbjuda alla lågupplösta (1200 px längsta sidan) bilder för 15 SEK per bild. Två av föräldrarna köpte bilder. Några tyckte det var oskäligt av mig att ta betalt för bilder jag ändå hade tagit. Orkade inte ens bemöta de mailen.

••••••••••••••••••••••••••••••••••

Vad tycker du som också är fotograf i den här frågan? Vad är skäligt om man pratar om arkivbilder för privat bruk. Bilder som inte ska användas på en personlig hemsida eller i något annat sammanhang. De ska i bästa fall bli utskrivna, inramade och hängda på en vägg.

Kommentera gärna.

5 thoughts on “Är mitt arbete inte värt ett öre?

  1. Snikna jävlar kommer det alltid att finnas. I fortsättningen ska jag neka snåljåpar att ens få tittkopior. Ska dom få se bilderna kan dom masa sig hit. För 15 SEK skulle jag inte ens skicka en 640px bild på e-post till personen. Samtidigt som man vill visa upp sina bilder är det dags att bli ego vid försäljning. Är det någon som vill ha bilden kan dom gått betala en summa. Är det plötsligt ointressant så var det inte ett genuint intresse från personens håll och kan då konstatera att fotot inte hamnar hos en som inte bryr sig om konsten.
    Att sälja till någon som uppskattar och värderar det du har fotat är en vinst både för skaparen och betraktaren.

    Alla jävlar har ju digitalkamera idag så dom snikna kan ta sina egna bilder.

    /Elaka Fotografen

  2. Vilka puckon det finns. Har också råkat ut för dem. Det händer att jag ger bort bilder, men då är det ju jag som är jäkligt snäll och gör bedömningen att jag hellre delar den bilden än att den ligger på en disk. Men hur fan kan de ta för givet att bilder ska vara gratis bara för att de redan är tagna?!? Om en tavla redan är målad så är den gratis? Och jag tycker gott att man kan gå efter BLF eller någon annan prislista i sin prissättning. Sen får man göra diverse bedömningar för privatpersoner och i syftet de skall användas. Jag står helt på din linje. Kör hårt eller på dem 😉

  3. Jag blir ledsen när jag läser ditt inlägg.

    Alltså det handlar ju inte om att de här människorna saknar pengar eller inte har råd.

    Nä, det här handlar om människorna som tar saker för givet och har inte förmågan att respektera och uppskatta det du gör.

    Oförskämt är ett passande ord! Fy!

    /Mattias

  4. Mycket intressant och kanonbra skrivet.

    Jag inget förslag eller någon idé på rak arm men – frugan min har något av samma dilemma, hon är konstnär i liten skala och har problem med att sätta ett pris.

    Vi/jag har räknat på vad materialet kostar, ev resor och en timpenning på det. I timpenningen räknas in ”databehandling” som urval, beskärning, ljus & färgsättning, själva huvudjobbet och efterarbete med inramning etc.
    Det som skiljer ditt arbete ifrån frugans är att du har utrustning som är dyrbar och behöver sin intäkt utöver allt annat.

    Sen är det en enormt svår uppgift att för många personer eller kunder försöka på ett trovärdig sätt berätta varför slutprodukten kostar som den gör.
    Ett foto som ex. är just bara ett foto för den oinsatte – ett ”polaroidtänkande”, ett klick och bilden finns där, men nu var det ju inte så det fungerar.

  5. Bra inlägg!
    Det är svårt att prissätta bilder till privatpersoner. Men de i sin tur kanske går med i en styrelse i en golfklubb och ger bilderna till en reklamkampanj… Hur ser ett avtal ut då man säljer till privata personer? – var tydlig med vilken upphovsrätt du har, oavsett kund.
    Men jag tycker du ska ta betalt för bilden inte material och arbetstid….

    Om man har ett café, bör man inte räkna priset för en bulle genom att räkna vad ingredienserna kostar, hyran, el, personal och bullpappret… man tar så mycket betalt som kunden är villig att betala. Det handlar inte alltid ens om degen den bakas av utan av geografi och solskenet genom ett fönster. Varför äter du bullen? Varför vill du ha den? Varför vill du ha den just nu?… osv.

    Man hinner ruttna som kulturarbetare om man ska räkna ut vad en tavla kostar per kvadratmeter… nä, ta så mycket som du vill ha för bilderna. Väg, priset och suget efter inkomsten i en vågskål.
    Ibland kan den där femhundringen för en bild vara för låg för att de ska ta en på allvar. Man kan ju tala om att man enligt sitt förbund brukar ta betalt efter en viss tariff men av god vilja (i detta fall) kan tänka sig att sänka priset.
    Det var bra att du backade ur avtalet, man ska inte sälja sig för billigt.
    Framför allt; ha inte dåligt samvete för att du vill tjäna pengar. Ingen annan jobbar gratis. Kolla in KRO´s MU-ramavtal. Det kan vara en tankeställare även för dig som fotograf. Det handlar om att man ska lära sig att ta betalt.
    Lycka till!

    KRO= konstnärernas riksorganisation

Kommentera

