En glänta i skogen

Jag älskar svartvita foto. Den här bilden är tagen i bokskogen som ligger mellan mitt hus och Öresund när den är fullt utslagen. Solen stod mitt på den klarblå himlen. I färg känns bilden helt ointressant. Solens strålar är så starka att himlen är i det närmaste helt utslagen. De kraftigt gröna bokträden ger hela bilden ett väldigt grönt intryck. Stigen syns knappt. En enligt mitt tycke dålig bild.

Innan jag raderade bilden provade jag, som så ofta förr, att göra om en svartvit variant på den. Redan efter konvertering till svartvit, tyckte jag om bilden. Jag jobbade lite med att öka kontrasterna en aning och helt plötsligt hade jag en bild som jag verkligen fastnade i. Bilden är intressant. Bokträden skapar plötsligt spännande siluetter mot den ljusa himlen. De aningen skirare gröna buskarna närmare marken kommer plötsligt fram när färgen plockades bort. Stigen blir en central del i bilden och framför allt träder solstrålarna fram och ger bilden en mystik som inte alls fanns i originalet. Jag älskar denna bilden. Verkligen.

Vad tycker du? Är jag helt ute och cyklar?

2 thoughts on “En glänta i skogen

    • Ja visst är det! Blev verkligen en bra bild efter konvertering till svartvitt. Jag brukar gå via Lab-läge och ta bort all färg för att sen jobba med enbart ljuslagret för att få rena kontraster. Inga murriga rester av färg.

      Flöde:
      Gå till läge Lab – Markera lagret för ljus – Gå till läge RGB bekräfta att jag vill kasta bort all färginformation – Därefter fixa kontrast och om det behövs detaljjustera i vissa nyanser.

      Kul att du också gillar bilden.

Kommentera

