Nya vänner på vägen

Canon EOS 5D Mark II • Canon EF 100/2,8L IS USM Macro
1/100 s • f/2,8 • ISO 400

Idag ska jag premiärspringa i mina nya löparskor. De är så fina så jag förevigade dem i sin oskuldsfulla renhet. Jag provade ut dem på Löplabbet som jag alltid har gjort med löparskor. Valet stod mellan Asics Gel Nimbus 11, New Balance 1064 samt Mizuno Wave Ultima 2. Efter provlöpning på löpbandet var det inget snack om saken. Dämpningen i Asics Gel Nimbus 11 var överlägset skön jämfört med de båda andra skorna. Lite bloggande nu och så en premiärmil eller mer om en timme. Underbart! Skorna ska springas in lagom till Broloppet den 12 juni. Kommer ni och hejar?

Mer om fotot för den som är intresserad
Använde en tavla som underlag i produktfototältet. Motivet på tavlan har en vit ram runt sig och jag tycker att det tillför en löparkänsla i bilden. Med visdomsord från Fredde Marklund ekande i minnet ansträngde jag mig extra med ljussättningen för att försöka få fram de glansiga inslagen i skorna och få skuggorna på rätt plats för att tillsammans med det korta skärpedjupet skapa djup i bilden. Fotot är helt obehandlat i Photoshop vilket är väldigt ovanligt för mig. Resultatet blev riktigt bra och det var skönt att bara ladda över bilden till datorn, skala ner den och lägga ut den här. Själva fotograferingen tog ganska lång tid i och med att jag fick prova mig fram och söka efter rätt ljusvinkel, rätt placering av skorna samt rätt ljus. Tack Fredde för att du fått mig att jobba hårdare med ljussättning. Ordet fotografera kommer från grekiskan och betyder ”att måla med ljus” så det måste vara en bra väg mot att bli en bättre fotograf att på allvar ta tag i ljussättning och fantisera mer kring hur det kan göras.

Uppställningen:

  • Ljustältet placerat med dagsljus flödande från ett större fönsterparti på höger sida.
  • Rött tyg som bakgrund.
  • Tavla liggande över kanten på ljustältet för att luta från kameran och där med skapa en brantare reflektionsvinkel.
  • En gammal byggstrålkastare placerad som förstärkning av ljuset från fönstren.
  • En halogenspot (50 W) placerad till vänster för att lätta upp skuggor på vänster sida av skorna.
  • Ett bullformspapper tejpat framför halogenspot för att dämpa ljuset och undvika utslagning i de glansiga ytor närmast ljuskällan.
  • Handhållen kamera i liggande ställning.
2 thoughts on “Nya vänner på vägen

  1. Jag springer i princip bara asfalt och måste ha bra dämpning. Mina nuvarande New Balance 1062 har jag sprungit drygt 80 mil på under det året jag har haft dem och de börjar kännas stumma i främre dämpningen. Väger man lit för mycket, som jag gör, är förmodligen en sko med Gel-dämpning bättre än de flesta andra dämpningssystem.

Kommentera

