Pärlhyacint

Canon EOS 5D Mark II • Canon EF 100/2,8L IS USM Macro
1/200 s • f/2,8 • ISO 400

I veckan sålde jag mina båda EF-S gluggar och ersatte dem med ett Canon EF 100/2,8L IS USM Macro. I dag gjorde jag mitt första kryppass i trädgården för att testa potentialen i mitt nyförvärv. Jag är inte besviken. Väldigt snabb autofokusering och stabilisatorn jobbar tyst och effektivt. Bakgrunden blir ljuvligt utsmetad på full öppning. Bilden ovan är tagen direkt ur kameran och endast nivåerna och färgmättnaden är justerade. Jag har dragit in svartpunkten en aning samt ökat färgmättnaden något. I övrigt inte några trix, bara ren fotograferingskonst. Den lilla pärlhyacinten är en vacker blomma och den blir knappast mindre vacker med ett riktigt bra makroobjektiv, rätt ljus och ett flitigt krypande efter den rätta bildvinkeln.

Man blir smutsig av makrofotografering, men jösses vad roligt det är.

Gillar du bilden?

Kommentera

