Formidabelt föremål för fotografer

Fotografer, använd ballen och ni kommer alltid att få helt korrekta färger i era bilder.

Ett av mina bästa redskap i min fotoväska är en liten plastbit som heter WhiBal. Av mig och två fotografvänner kallad för ballen. Det är ett gråkort i färgbeständig och väldigt tålig hårdplast. Den grå färgen är testad och utvecklad efter konstens alla regler för att ge ett optimalt resultat. Hur det funkar? Till att börja med, jag fotograferar uteslutande i RAW. Oavsett om jag är i studio, utomhus eller inomhus brukar jag alltid ta ett foto på min WhiBal. Sen fotograferar jag hela sessionen med automatik inställd för vitbalansen. Med andra ord, jag bryr mig inte ett dugg om en exponering drar åt varmt eller kallt så länge jag fotograferar i samma miljö d.v.s i samma ljus.

Väl hemma använder jag Adobe Lightroom för att hantera mina bilder. Det första jag gör är att öppna fotot på ballen, gå över i läget Develop. Klickar på pinpetten, för markören till den grå ytan på ballen och klickar. Nu ställer Adobe Lightroom in vitbalansen helt efter en perfekt neutralgrå balans. Jag väljer sen att kopiera samtliga inställningar till bilden och går tillbaks till läget Library. Nu markerar jag samtliga foto som är tagna i samma ljus som bilden på ballen och väljer att ge dem samma inställningar som jag kopierade. Alla färger i bilderna blir då helt korrekt återgivna. Om du t.ex har fotograferat i en sporthall har du förmodligen ett gulstick i alla bilder från lysrörsbelysningen. Med hjälp av ballen plockas gulsticket bort och alla färger blir helt korrekt återgivna och detta på samtliga foto med bara några få klick. Hur skönt som helst att slippa hålla på med vitbalansen på varje foto.

Givetvis kan man sen justera en bild åt kallare eller varmare ton beroende på vad man vill visa, men det är en helt annan sak. Med WhiBal får du perfekta färger och som utgångsbräda betraktat är det helt suveränt.

Min WhiBal köpte jag direkt från tillverkaren RawWorkflow.com för några år sedan. Jag vet inte om den finns att köpa i Sverige men annars är den helt klart värd de extra slantarna det kostar att få hem den från stora staden USA. Gör som jag gjorde, gå ihop med några vänner och beställ vars en då blir frakten billigare per person. Det är lika bra att du åtminstone frågar dina fotografvänner om de också ska köpa en när du ändå beställer för de kommer garanterat att vilja pilla på din balle när ni fotograferar ihop.

OBS! WhiBal funkar givetvis i vilken annan RAW-konverterare som helst. Man behöver inte använda Adobe Lightroom även om det är vad jag skulle rekommendera alla som frågar.

2 thoughts on “Formidabelt föremål för fotografer

  1. Jag håller med Håkan här, en sådan här borde jag ha beställt/köpt för länge sedan.

    Ska ta och sondera terrängen inrikes och se om den går att få tag på, annars blir det nog att beställa en från andra sidan vattenpölen faktiskt 🙂

Kommentera

