Hur var det nu med solidaritet och demokrati

Socialdemokraterna under ledning av Mona Sahlin går verkligen från klarhet till klarhet i vad som verkar vara en strävan att ruska om Sverige i grunderna. Tidigare har jag skrivit om mina tankar kring ROT- och RUT-avdrag samt diverse skattehöjningar som Socialdemokraterna givit i vallöfte. Jag är kanske sent på det, men nu har jag tagit del av ytterligare ett underligt förslag.

Socialdemokraterna föreslår att straffbeskatta boende i de kommuner i Sverige som inte äger egna fastigheter som de hyr ut eller upplåter till behövande. Jag reagerar inte ett dugg på att Sverige ska ta emot behövande och att dessa ska tas om hand av samhället. För mig är det en självklarhet att Sverige ska göra så. Det jag reagerar på är att ett parti som säger sig företräda solidaritet, jämlikhet, rättvisa och sann demokratisk andra, på allvar föreslår att människor som bor i vissa kommuner ska straffas för att de gör det.

Jag bor i Lomma kommun, en av de kommuner som står på Socialdemokraternas lista över kommuner vars invånare ska straffas. Hur jag än försöker har jag oerhört svårt att förstå varför jag ska betala mer i statlig skatt för att jag bor i Lomma kommun medan de som bor några kilometer bort i Lunds kommun inte ska göra det.

Kan jag på något sätt hjälpa att Lomma kommun inte äger en enda fastighet som består av lägenheter att hyra ut eller upplåta?

Än en gång, självklart ska Sverige ta emot behövande. Att inte göra det vore direkt inhumant och fel. Men att peka ut delar av landets befolkning och ge dem ett straff för att kommunen de bor i inte äger fastigheter bestående av lägenheter, känns väldigt långt ifrån tankar om solidaritet. För mig luktar det väldigt illa. Varför inte ta den kaka som vi alla gemensamt betalar i skatt och fördela den så att de kommuner som har möjligheten kan ta emot behövande. Lomma kommun och övriga kommuner i Sverige som är i samma sits ska självklart inte ha så mycket som en krona av de skattemedlen. Kommuner som har möjlighet att ta emot behövande kan med ökat anslag göra detta ännu bättre. Bättre omhändertagande har stora förutsättningar att även bli ett ännu mer medmänskligt och humant omhändertagande. En sådan lösning måste ju vara den bästa för de människor som vi ska ge en tryggare tillvaro och det är ju deras bästa som måste gå i första hand.

Eller har jag fel? Vad tycker du?

Kommentera

