Det snöade visst

Jag råkade sent i eftermiddags zappa in på en kanal som visade något som kommentatorerna kallade bandy. Såg helt märkligt ut. Ett väldigt stort antal människor åkte omkring på en gigantisk is och såg ut att jaga någonting. Efter någon minut visade man en repriserad närbild av en situation och ta mig sjutton om där inte syntes en boll då. Färgglad och fin var bollen också. Gåtan med det som liknade en organiserad jakt efter något var löst. Det var en sport. Man hade en boll. Vinnaren blev tydligen svensk mästare. Jaha. Det var dock inte själva sporten i sig som fångade mitt intresse utan vädret de hade i Uppsala där händelsen utspelade sig. Det snöade. Ja, det s-n-ö-a-d-e. Det snöade så in i bänken mycket. Jösses, tänkte jag, vårt land är verkligen kontrastrikt vad det gäller vädret.

I Bjärred sprack solen genom molntäcket och på sena eftermiddagen var temperaturen uppe i nästan 18 grader i solen. Det blåste rätt mycket, men inte speciellt kallt. Jag klädde på mig vindstället, packade prylarna i bilen och gav mig iväg…

Ber alla boendes i bandydelar av landet som eventuellt har tagit illa upp av min okunskap om denna sport samt att eventuell vårlängtan fått sig en liten törn. Håll ut gott folk, våren kommer säkert till er också så småningom.

Kommentera

